تأسیس شرکتی برای تجاری‌سازی کامپیوتر کوانتومی

شرکت نوپای کوانتوم سرکویتس (Quantum Circuits) به‌منظور توسعه کامپیوترهای کوانتومی تأسیس شده‌است. این شرکت توسط محققان دانشگاه یال راه‌اندازی شده و موفق به جذب ۱۸ میلیون دلار سرمایه برای ساخت کامپیوتر کوانتومی شده‌است.

کوانتوم سرکویتس (Quantum Circuits) یک استارت‌آپ است که توسط مایکل دورت و همکارانش از دانشگاه یال تأسیس شده‌است. این شرکت موفق به دریافت ۱۸ میلیون دلار از صندوق خطرپذیر برای ساخت و فروش اولین کامپیوتر کوانتومی خود شده‌است.
کوانتوم سرکویتس روی ساخت کامپیوتر کوانتومی ماژولار متمرکز خواهد شد؛ کامپیوتری که می‌توان آن را برای استفاده در طراحی دارو زیست‌فناوری برنامه‌‌ریزی کرد. همچنین این کامپیوتر برای مواد شیمیایی صنعتی، فناوری مالی، یادگیری ماشین و انرژی قابل استفاده است. کامپیوترهای کوانتومی دارای سرعت پردازش بسیار بالاتری نسبت به ابرکامپیوترها هستند.
شولکوف از مدیران این شرکت می‌گوید: «محاسبات کوانتومی یک پارادایم جدید است که به ما اجازه می‌دهد اطلاعات را با سبک و سیاق جدیدی پردازش کنیم. ما در نقطه‌ای در فناوری کوانتومی قرار داریم که می‌دانیم چگونه باید این نوع کامپیوترها را ساخت تا بتوان با استفاده از آن مسائلی را حل کرد که با کامپیوترهای رایج قابل حل نیستند.»
پژوهشگران دانشگاه یال در حوزه ساخت کامپیوتر کوانتومی با استفاده از مدارهای ابررسانا پیشرو هستند. آن‌ها در حال ساخت کیوبیت و ارائه روش‌های توزیع اطلاعات کوانتومی روی سیم‌ها هستند. همچنین این گروه به‌دنبال توسعه الگوریتم‌های کوانتومی و اصلاح خطای کوانتومی در مدارهای مجتمع هستند. این شرکت در حال توسعه کامپیوترهای کوانتومی مبتنی بر راهبرد بیت‌های کوانتومی اصلاح خطا است. این کامپیوترها از مصرف انرژی کمتری برخوردار هستند.
ایزاک چوآنگ از محققان مؤسسه فناوری ماساچوست و مشاور این شرکت می‌گوید: «تاکنون هیچ تیمی برای تولید کیوبیت از راهبرد ابررسانایی استفاده نکرده است و ما اولین بار این کار را می‌کنیم. در حال حاضر شرکت کوانتوم سرکویتس محققانی از رشته‌های مختلف را گرد هم آورده تا راهکاری مفید برای توسعه این فناوری ارائه کنند.»
یافته جدیدی که توسط یک شرکت کانادایی به‌دست آمده توسط شرکت کوانتوم سرکویتس مورد استفاده قرار گرفته تا تجربیات خود را با فیزیک کوانتوم ترکیب و در نهایت مسیر را برای تولید کامپیوتر کوانتومی هموار کنند.