نانوابزار تشخیص ویروس زیکا، در انتظار تأییدیه FDA

شرکت نوپای نانودیسکاوری (Nano Discovery) منتظر تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) است تا ابزار تشخیص ویروس زیکا را به بازار عرضه کند. این ابزار با استفاده از نانوذرات طلا ساخته شده‌است.

محققان دانشگاه فلوریدای مرکزی موفق به ارائه‌ی روشی برای شناسایی سریع ویروس زیکا شدند. نتایج این پروژه قرار است در قالب یک شرکت تجاری‌سازی شود. کوترین هو، استاد رشته شیمی این دانشگاه، استارت‌آپی راه‌اندازی کرده است تا ابزاری ساده و سریع برای شناسایی عفونت حاصل از زیکا ارائه کند.
این فناوری به D2DX شهرت دارد و در آن از نانوذرات برای شناسایی آنتی‌بادی ضد زیکا در بدن بیمار استفاده می‌شود. این ابزار که توسط شرکت نانودیسکاوری (Nano Discovery) ساخته خواهد شد، مزایای متعددی نسبت به فناوری‌های رایج دارد.
این ابزار ساده و قابل حمل بوده و می‌توان آن را به مناطق دور دست منتقل کرد. این ابزار در مدت زمان ۳۰ دقیقه ویروس ناقل بیماری را شناسایی می‌کند. این در حالی است که با استفاده از تجهیزات پیچیده و گرانقیمت فعلی، به‌دست آوردن نتایج، باید چند روز منتظر ماند.
برای انجام این آزمایش، تنها به چند قطره از خون بیمار نیاز است که به راحتی می‌توان از نوک انگشت دست گرفت؛ شبیه به فرآیند تست قند خون که با نوارهای رایج در بازار انجام می‌شود.
هو معتقد است که این فناوری را می‌توان برای شناسایی بیماری‌های مختلف به‌کار گرفت. از آنجایی که در حال حاضر ویروس زیکا یک تهدید تلقی می‌شود، این شرکت به دنبال استفاده از این فناوری برای شناسایی این ویروس است. حمایت مالی دپارتمان سلامت فلوریدا نیز در تسریع این پروژه نقش مهمی داشته است.
شرکت نانودیسکاوری منتظر سازمان غذا و داروی آمریکاست تا نتایج ارزیابی خود را درباره این فناوری ارائه کند. در صورتی که این استارت‌آپ بتواند تأییدیه این سازمان را دریافت کند، این ابزار به بازار عرضه می‌شود.
ژنگ می‌گوید: «من بسیار هیجان‌زده هستم که می‌بینم نتایج این پروژه به‌سوی تجاری‌سازی رفته است.»