در اتاق فکر شبکه متخصصین نانوالیاف در ICAN چه گذشت؟

مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) با هدف استفاده از ظرفیت نیروی انسانی متخصص دانشگاهی و هدایت این افراد به سمت اجرای پروژه‌های کاربردی و صنعتی، با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه نانوالیاف، اقدام به ایجاد شبکه متخصصین نانوالیاف کرده است.

اخیراً مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN)، در راستای پیاده‌سازی استراتژی¬های خود مبنی بر مشارکت نوآورانه روی توسعه محصولات کاربردی و صنعتی، آغاز به ایجاد شبکه متخصصین مرتبط با پلتفرم¬های خود نموده است؛ در اولین اقدام روی بحث نانوالیاف تمرکز نموده است. این شبکه متشکل از فارغ‌التحصیلان و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی تخصص‌های لازم برای تحقیق و پژوهش و اجرای پروژه‌های صنعتی در این زمینه را داراست که رسالت اصلی خود را ایجاد اکوسیستمی پویا در راستای هدایت ظرفیت علمی و تخصصی دانشگاهی به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع فعال در حوزه نانوالیاف قرار داده است.
نخستین جلسه این شبکه که روز دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ در ICAN برگزار شد، مهندس خلج مدیر مرکز ICAN، در خصوص اهداف مرکز همچنین نگاه کل‌گرا به توسعه محصول برای اعضا توضیح داد. به گفته وی، پروژه‌های این مرکز توسعه یک بخش از محصول را هدف قرار نداده است و در نظر دارد یک محصول به شکل کامل توسعه پیدا کند.
در بخش دوم جلسه نادر نادری، مدیرعامل شرکت فناوران نانومقیاس ضمن معرفی فعالیت‌ها دو مدل همکاری که این شرکت به متخصصان حوزه نانوالیاف پیشنهاد می‌کند، گفت: «دو مدل همکاری ماموریت‌گرا و مشارکتی در این ارائه معرفی شد. محصولات ماموریت‌گرا محصولاتی هستند که مسیر توسعه شفاف و روشنی دارند و با توجه به ریسک پایین تولید، متقاضیان به ازای زمانی که صرف توسعه محصول کردند حق‌الزحمه‌ای از طرف شرکت دریافت می‌کنند. همکاری در حوزه محصولات مشارکتی با توجه به ریسک بالاتر برای تولید، به‌صورت شراکتی بین فناور و شرکت است به‌طوری‌که فناور پس از توسعه محصول در بخشی از سود حاصل از فروش محصول شریک می‌شود.»
filereader.php?p1=main_50285433069b9faf5
اسدی‌فرد مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد نانو نیز در این جلسه ضمن توضیح مدل‌های فعلی بر موضوع همکاری متخصصین شبکه با شرکت در بستر ICAN تأکید کرد که این امر می‌تواند منجر به مدل‌های جدیدی از همکاری مانند تأسیس یک شرکت جدید زیرمجموعه شرکت فناوران نانومقیاس نیز شود. در پایان جلسه، اعضای شبکه از کارگاه‌های مرکز به‌خصوص کارگاه نانوالیاف و تجهیزات الکتروریسی شرکت فناوران نانومقیاس بازدید کردند.
لازم به ذکر است که ICAN از تاریخ ۵ دی‌ماه لغایت ۱۵ بهمن‌ماه فراخوانی جهت دریافت پیشنهادهای همکاری شبکه متخصصین نانوالیاف مرکز برگزار کرده است و متقاضیان می‌توانند طرح‌های پیشنهادی خود را از این تاریخ در سایت رسمی مرکز به نشانی ICANANO.IR ثبت کنند.