آموزش پردازش سطح منسوجات با پلاسمای سرد اتمسفری

مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) با همکاری سایت آموزش فناوری نانو که دوره‌های آموزشی با موضوعات مختلف را در دستور کار قرار داده است، دوره آموزش پلاسمای سرد جهت پردازش منسوجات را برگزار کرد. رویکرد اصلی دوره‌های حضوری، آموزش یک مهارت صنعتی است که این بار در محل ICAN و به کمک دستگا‌ه‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی مستقر در آن برگزار شد.

دوره آموزش حضوری پلاسمای سرد، سومین دوره صنعتی ICAN و سایت آموزش فناوری نانو است که در دو قسمت تئوری و عملی ارائه شد. هدف از این نوع دوره‌‌، ایجاد یک دیدگاه کاربردی و فناورانه در مخاطبین علاقه‌مند به فعالیت مستمر در حوزه پلاسمای سرد هستند. در این دوره مخاطبان در کنار آشنایی با نحوه کار با دستگاه‌های مستقر در مرکز، به انجام یک پروژه کاربردی پرداختند. این دوره آموزشی، با عنوان پردازش سطح منسوجات با استفاده از پلاسمای سرد اتمسفری طی یک روز در تاریخ ۱۴ دی ماه ۹۶ برگزار ‌شد.

مدرسین این دوره از شرکت آدیکو، تولیدکننده سازنده تجهیزات پلاسمای سرد بودند. دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در گرایش‌های مختلف رشته‌های فیزیک، نساجی، مهندسی مواد، مهندسی شیمی و شیمی و همچنین فناوران علاقه‌مند به انجام طرح‌های کاربردی و فناورانه در این دوره حضور داشتند.
پلاسمای سرد گاز یونیزه شده‌ای است که بخش کوچکی از اتم‌های آن یک یا چند الکترون از دست داده و به یون‌های مثبت تبدیل شده‌اند. به‌دلیل ویژگی‌هایی از قبیل دمای پایین و وجود عوامل پرانرژی، برای پردازش سطوح مختلف ازجمله منسوجات بسیار مناسب هستند. در فرآیند پردازش سطوح به روش پلاسمای سرد، به دلیل تشکیل گروه‌های عاملی و تغییر زبری سطح، منسوج از خواص کاربردی بیشتری برخوردار خواهد شد. به کارگیری فناوری پلاسما در فرایند تولید منسوجات به روش رول به رول (Roll-to-Roll) به دلیل افزایش انرژی سطحی منسوجات، منجر به کاهش مصرف آب ، رنگ و سایر مواد شیمیایی خواهد شد.
بخش تئوری این دوره شامل مباحث گوناگونی از قبیل آشنایی با پلاسمای سرد و کاربردهای آن در فناوری نانو با محوریت صنعت نساجی،‌ معرفی شرکت‌های داخلی و خارجی فعال در حوزه پلاسمای سرد، معرفی شرکت آدیکو و معرفی مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی، همچنین معرفی پایان‌نامه‌های تعریف‌شده در حوزه پلاسمای سرد بود.
در بخش عملی این دوره، دانشجویان با دستگاه صنعتی و نیمه‌صنعتی پردازش پلاسمایی منسوجات آشنا شده و به بررسی میزان آب‌دوستی پارچه‌های مختلف و تأثیر عوامل مختلف نظیر سرعت پردازش و توان پلاسما بر آن با ساخت نمونه توسط مدرس پرداختند؛ همچنین موضوعات مختلفی به شرکت‌کنندگان محول شد و آنها با دستگاه نیمه‌صنعتی به‌صورت گروهی به بررسی، تحلیل و نتیجه‌گیری آزمایش‌های صورت گرفته پرداختند. گفتنی است علاقمندان این حوزه می‌توانند برای اطلاعات بیشتر به سایت آموزش ستاد فناوری نانو مراجعه نمایند.