نشست مدیران و کارشناسان صنعت حمل و نقل ریلی با ستاد فناوری نانو

نشست تنی چند از مدیران و کارشناسان حوزه حمل و نقل ریلی با هدف بحث و تبادل نظر با فناوران و کارشناسان حوزه حمل و نقل ریلی ستاد نانو و آشنایی بیشتر آن‌ها با محصولات نانوی تولید داخل و فناوران توانمند داخلی، ١٨ دی ماه ١٣٩۶ در محل ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار شد.

در این نشست، جاوید تقی‌زاده مدیر کل نگهداری و تعمیرات واگن های مسافری شرکت حمل ونقل ریلی رجاء، مدیران و کارشناسان حوزه حمل و نقل ریلی از شرکت‌های برتر این حوزه شامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران (رجا)، شرکت بهره‌برداری متروی تهران، گروه مپنا (شاخه ریلی) و تنی چند از فناوران داخلی حضور داشتند.
علی اصغر نجیمی دبیر کارگروه صنعت و بازار ضمن بیان لزوم و اهمیت کاربرد فناوری‌های پیشرفته از جمله فناوری نانو در دنیا، جایگاه علمی ایران در دنیا را امیدوارکننده دانست و افزود: «با توجه به سیاست‌گذاری‌های کلان این حوزه در کشورمان، همچنین هماهنگی بیشتر با صنعت حمل و نقل ریلی امکان ورود هرچه بیشتر محصولات ایرانی و بهبود یافته در جهت افزایش بازدهی، کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی قطارها همچنین کاربرد فناوری نانو در لوازم مصرفی واگن‌ها نظیر شیشه‌ها، کف‌پوش‌ها، منسوجات، فیلترهای هوا و … وجود خواهد داشت.»
نجیمی از مشکلات تولیدکنندگان داخلی در جلب حمایت صنایع مختلف در اجرا و پیاده‌سازی این فناوری‌ها گفت: «با برنامه‌ریزی و کار مداوم در حوزه علم و دانش نانو به جایگاه برتر در بین ۴ کشور جهان رسیده‌ایم که نشان از رشد علمی و نیروی انسانی این حوزه با ایده‌های خلاقانه و توان داخلی دارد. در مواردی که صنعت نیاز به برنامه‌های حمایتی، پشتوانه و راه‌حل‌های سریع داشته باشد، ستاد نانو ابزارهای حمایتی خود را در اختیار صنعتگران قرار خواهد دارد.»
همچنین ابراهیم‌نیا کارگزار رسوخ فناوری ضمن معرفی محصولات و شرکت‌های فعال موجود در مجموعه ستاد نانو به تشریح محصولات و تحلیل اختراعات صورت گرفته در زمینه نانوپوشش‌ها و کاربردهای آن در صنعت ریلی پرداخت.
در ادامه محمدرضا محمودیان فناور تولیدکننده افزودنی رنگدانه مقاوم در برابر خوردگی از توان داخلی شرکت نوآوران نانو صنعت معین در جهت بررسی آزمایشگاهی پرایمرهای رنگی مورد استفاده در صنعت و سپس بررسی میدانی آنها خبر داد و به ارائه گواهی‌نامه‌ها و تاییدیه‌های مختلف تعدادی از مصرف‌کنندگان این پوشش‌ها در حوزه راه‌آهن و سدسازی پرداخت.
محمودیان گفت: «طبق بررسی‌های صورت گرفته در صنایع مختلف کشور متوجه بروز خوردگی شدید در تجهیزات آن‌ها و هزینه‌های گزاف متحمل شده به کشور در این حوزه شده‌ایم که با فناوری نانو می‌توان بروز خوردگی را به تعویق انداخت و از خرابی سازه‌های ریلی جلوگیری کرد. افزودن تنها نیم درصد از این محصول دوست‌دار محیط زیست بر اساس تست‌های عملکردی می‌تواند تا ۳۵ درصد خوردگی و سایش قطعات ریلی در معرض نمک‌ها را، کاهش دهد. ما بدون هزینه تا پیش از عقد قرارداد تمام بررسی‌ها را برای کارفرما اجرا و نتایج را در اختیار آنها قرار می‌دهیم.»
در ادامه، تقی‌زاده ضمن تشریح روند جاری، موانع و چالش‌های صنعت ریلی، از فناوران و اعضا کارگروه صنعت و بازار برای ارائه محصولات و توانمندی‌های داخلی در دیگر بخش‌های مرتبط با این حوزه دعوت به عمل آورد و با آ‌ن‌ها به بحث و تبادل نظر پرداخت. دیگر میهمانان این نشست از مدیران گروه مپنا، شرکت مهندسی رجا و شرکت بهره‌برداری متروی تهران ضمن بیان پیشنهادات و انتقادات از روند رو به رشد اما بسیار آهسته تحول فناوری در این حوزه گفتند و خواستار تعامل بیشتر با سیاست‌گذاران و پیمان‌کاران در این حوزه در جهت برنامه‌ریزی بلندمدت شدند.
در انتها، میهمانان ضمن بازدید از نمایشگاه محصولات فناوری نانو در محل ستاد ابراز امیدواری کردند تا با برگزاری جلسات معرفی بیشتر و سیاست‌گذاری‌های آتی بتوان گامی در این حوزه برداشت.