تجاری‌سازی نانوکامپوزیتی زیست‌سازگار توسط یک استارت‌آپ

شرکت گرافمتک (Graphmatech) نانوکامپوزیتی ساخته که دارای خواص الکتریکی، گرمایی و مقاومت در برابر خستگی جالب توجهی است. این نانوکامپوزیت قرار است در سال ۲۰۱۹ تجاری‌سازی شود.

گرافمتک (Graphmatech) یک شرکت نوپا در سوئد است که موفق به تولید نانوکامپوزیت جدیدی شده است. این فناوری برای در دانشگاه اپسالا توسعه داده شده و از آن به عنوان یکی از راهکارهای حل مشکلات موجود در مسیر تولید گرافن یاد می‌شود.
یکی از مشکلات مهم در بخش گرافن، تجمع لایه‌های گرافن در حین تولید انبوه است که مانع از استفاده تجاری گرافن می‌شود. بنابراین محققان این شرکت اقدام به تولید نانوکامپوزیتی کرده‌اند که در آن گرافن یونی هیبریدی استفاده شده است که به آن Aros Graphene گفته می‌شود. انتظار می‌رود که این نانوکامپوزیت بتواند انقلابی در طراحی سامانه‌های ذخیره انرژی و ادوات الکترونیکی ایجاد کند.
این نانوکامپوزیت یک ترکیب هیبریدی بوده کاملا زیست‌سازگار است و به سادگی می‌توان آن را تولید کرد. ماهیت این نانوکامپوزیت به‌گونه‌ای است که امکان ترکیب کردن آن با مواد مختلف وجود دارد و از آن می‌توان در چاپ سه بعدی استفاده کرد.
گرافمتک اعلام کرده که این نانوکامپوزیت در سال ۲۰۱۹ تجاری‌سازی خواهد شد. از نظر مسئولان این شرکت، بیشترین اهمیت این دستاورد نه یک نانوکامپوزیت جدید بلکه ارائه خواصی جدید در یک محصول است. این نانوکامپوزیت دارای خواص گرمایی و الکتریکی نظیر گرافن است در حالی که گرافن دو بعدی بوده اما این نانوکامپوزیت به‌صورت سه بعدی نیز دارای این خواص است. از سوی دیگر این نانوکامپوزیت از ضریب اصطکاک بسیار پایین و مقاومت در برابر خستگی بالا برخوردار است.
این نانوکامپوزیت می‌تواند مسیر تازه‌ای برای تولید محصولات جدید در صنعت باز کند. گرافمتک برنامه نکوباتور اتحادیه اروپا موسوم به InnoEnergy را پذیرفته است. این شرکت همچنین از پشتیبانی Growth hub SynerLeap برخوردار شده است. گام بعدی این شرکت بررسی کاربردهای دیگر این نانوکامپوزیت در حوزه‌های مختلف است.