نانوالگودهی در سطح پروتز برای تسریع رشد استخوان

شرکت تیتان اسپین (Titan Spine) نوعی الگوی نانومقیاس سطح را به بازار عرضه کرده است که می‌تواند عملکرد پروتزهای قابل کاشت در بدن را بهبود دهد. این نانوالگوها در نهایت منجر به تسریع رشد استخوان در اطراف پروتز می‌شوند.

شرکت تیتان اسپین (Titan Spine) در حوزه تولید ادوات پزشکی و به صورت ویژه در بخش قطعات قابل کاشت در ستون فقرات فعالیت دارد.  این شرکت چندی قبل نانوپوششی به بازار عرضه کرد که می‌توان آن را روی سطوح تیتانیوم قرار داد و در ادوات پروتز استفاده کرد. تیتانیوم فلزی سبک و بادوام است که می‌تواند موجب تحریک تشکیل استخوان در بدن شود. این نانوپوشش در واقع نوعی الگوهای نانومقیاس در سطح است که می‌تواند عملکرد پروتزها را بهبود دهد.

در اینجا ۵ نکته مهم درباره این فناوری نانوالگودهی سطحی ارائه می‌شود:

۱٫ شرکت تیتان اسپین از عملیات سطحی منحصر به فردی استفاده می‌کند که در نهایت منجر به تولید میکرو، ماکرو و نانو الگوهایی در سطح می‌شود. این الگوها منجر به تسریع رشد استخوان در بدن می‌شوند.
۲٫ در حال حاضر برخی ترکیبات مورد استفاده در ادوات پروتز نظیر سرامیک‌ها موجب صاف شدن سلول‌های بنیادی می‌شوند، در حالی که این نانوالگوهای سطحی تخصصی شدن اوستئوبلاست را تسریع کرده و تولید استخوان در اطراف سایت پروتز را افزایش می‌دهند.
۳٫ نانوالگوهای سطحی شرکت تیتان اسپین می‌تواند بلوغ اوستئوبلاست را تسریع کند و در ادامه بدن را وادار کند تا پروتئین مورفوژنتیک استخوان و دیگر فاکتورهای حیاتی رشد استخوان را تولید کند. این فعالیت‌ها منجر به رشد استخوان می‌شود؛ بدون این که نیاز به دخالت دیگری از سوی پزشک باشد.
۴٫ داده‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که پاسخ تشکیل استخوان در اطراف سطح حاوی نانوالگوی شرکت تیتان اسپین در مقایسه با دیگر مواد نظیر تیتانیوم صاف یا PEEK بیشتر است.
۵٫ در مقیاس ماکرو، زبری سطح پروتز به‌گونه‌ای است که تثبیت مکانیکی آن به سرعت اتفاق افتاده و ریسک حرکت آن به حداقل می‌رسد؛ بنابراین بخش پروتز در محل مورد نظر به خوبی جاگیری می‌کند.
این ویژگی‌ها موجب شده تا این فناوری بتواند گزینه مناسبی برای ساخت پروتزهای قابل کاشت در بدن باشد.