DNA ویروس برعلیه تومور سرطانی

پژوهشگران ژاپنی با استفاده از نانوحاملی موسوم به لیپوزوم، DNA ویروس را در محیط آزمایشگاهی وارد تومور سرطانی کرده و موفق به جلوگیری از رشد تومور شدند. این فناوری می‌تواند برای درمان سرطان مناسب باشد.

محققان دانشگاه اکایاما در مقاله‌ای ک در نشریه Scientific Reports منتشر کردند، روشی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان DNA ویروس را وارد سلول سرطانی کرد تا تومور را از بین برد. در این راهبرد، DNA درون لیپوزوم کپسوله شده و می‌توان از آن به عنوان عامل ضدسرطان استفاده کرد.
اساس این راهبرد به این شکل است که از ویروس برای آلوده کردن سلول سرطانی و از بین بردن آن استفاده می‌شود. در این راهبرد، رهاسازی ماده وراثتی ویروس در سایت هدف، کار چالش برانگیزی بوده و به‌عنوان گلوگاه این روش شناخته می‌شود.
سیستم ایمنی بدن معمولاً در برابر ورود ترکیبات ویروسی به بدن عکس‌العمل نشان می‌دهد. برای حل این مشکل، هیروشی تازاوا از محققان این پروژه، از نانوذرات برای رهاسازی این ماده استفده کرده‌است. او و همکارانش نشان دادند که کپسوله کردن DNA نوعی ویروس درون نانوذرات می‌تواند راهکار مناسبی باشد. آن‌ها DNA را درون حاملی از جنس لیپید دولایه، موسوم به لیپوزوم، قرار دادند تا با این کار سیستم ایمنی بدن تحریک نشود. این درحالی است که وجود DNA موجب کاهش رشد تومور سرطانی می‌شود.
از لیپوزوم‌ها معمولاً به‌عنوان حامل استفاده می‌شود که مزایای زیادی نظیر پایداری در جریان خود دارد. ابعاد لیپوزوم اهمیت زیادی دارد؛ چرا که اگر ابعاد آن بزرگ باشد توسط سیستم ایمنی بدن شکار شده و اگر از حدی کوچکتر باشد، از طریق کلیه دفع می‌شود. از این رو، محققان ابعاد لیپوزوم را در محدوده مناسبی، ۹۰ تا ۱۰۰ نانومتر، تنظیم کردند تا بتوان DNA ویروس را در آن قرار داد و به محل مورد نظر رساند.

در این پژوهش نشان داده شد که لیپوزوم‌ها هم در محیط آزمایشگاهی و هم در بدن می‌توانند سلول‌های سرطانی را هدف قرار دهند. همچنین آن‌ها ثابت کردند که وجود لیپوزوم، DNA را از چشمان سیستم ایمنی بدن پنهان می‌کند.
این فناوری هنوز در مرحله تحقیقات آزمایشگاهی بوده و باید بهبود یابد تا برای انجام آزمون بالینی مناسب شود. پژوهشگران این پروژه معتقداند که این فناوری پتانسیل بالایی برای درمان سرطان دارد.