امکان جلوگیری از خونریزی داخلی با نانوذرات مغناطیسی وجود دارد

پژوهشگران روسی با استفاده از نانوذرات مغناطیسی و نوعی پروتئین، دارویی برای جلوگیری از خونریزی ساختند که تنها با تزریق به بدن قادر به جلوگیری از خونریزی داخلی می‌شود.

محققان دانشگاه ITMO موفق به ساخت نانوذرات مغناطیسی حاوی ترومبین شدند. این دارو که مبتنی بر نانوذرات است را می‌توان به صورت تزریقی وارد بدن کرد تا از خونریزی جلوگیری کند. نتایج نشان می‌دهد که استفاده از این دارو می‌تواند لخته شدن خون را با سرعت بالاتری انجام دهد، به‌طوری که نرخ از دست رفتن خون ۱۵ برابر کاهش می‌یابد. این نانوذرات سمی نبوده و از ایمنی کافی برای درمان برخوردار هستند. 

خونریزی داخلی مشکل بسیار جدی در بخش اورژانس است و می‌تواند پیامدهایی برای بیمار به دنبال داشته باشد. در برخی بیماری‌ها، خونریزی در نواحی نظیر مغز یا معده رخ می‌دهد. در حال حاضر روش‌های مختلفی برای جلوگیری از خونریزی وجود دارد که البته هر یک محدودیت‌هایی دارند. به همین دلیل محققان به‌دنبال ارائه داروهای جدیدی به‌منظور مقابله با خونریزی هستند، به‌طوری که نیاز به جراحی نبوده و تنها با یک تزریق بتوان مانع از خونریزی داخلی شد. مشکل اینجا است که داروهای تزریقی می‌توانند لخته شدن را در رگ‌ها ایجاد کرده و به گردش عادی خون لطمه بزنند.

نانوذرات مغناطیسی حاوی ترومبین مشکل را حل کرده‌اند. این نانوذرات از دو بخش تشکیل شده‌اند که بخش اول ترومبین است که یک آنزیم ویژه برای ممانعت از خونریزی بوده و با پروتئینی به نام فیبرینوژن برهمکنش می‌دهد تا فرآیند لخته شدن را آغاز کند.

ترومبین در اطراف ماتریکس متخلخل از جنس مغناطیس قرار داده می‌شود. با استفاده از میدان مغناطیسی می‌توان این ذرات را به محل مورد نظر در بدن هدایت کرد. این نانوذرات حاوی ترومبین در صورت حرکت در بدن مشکلی ایجاد نمی‌کنند. زمانی که مقداری فیبرینوژن به بدن تزریق شود، این پروتئین‌ها در اطراف محل زخم تجمع کرده و با ترومبین برهمکنش می‌دهند که این موضوع منجر به توقف خونریزی می‌شود.

 نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Scientific Reports به چاپ رسیده است.