آیا رویای ساخت نانوربات شناور در بدن تحقق یافته است؟

پژوهشگران چینی در مقیاس آزمایشگاهی نانورباتی ساختند که در بدن حرکت کرده و به تومور سرطانی متصل شده و رگ‌های آن را مسدود می‌کند. این نانوربات روی حیوانات آزمایشگاهی عملکرد قابل قبولی داشته است.

روبات، فناوری و پزشکی شاید حوزه‌های مرتبط با هم نباشند اما این سه شاخه می‌توانند با هم ترکیب شده و ارزش افزوده جدیدی ایجاد کند. به این ایده فکر کنید که نانوروباتی وجود داشته باشد که بتواند در مدت دو روز وارد تومور شده و آن را از بین ببرد.
یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه ایالتی آریزونا و مرکز ملی فناوری‌نانو در چین تقریبا به چنین فناوری نزدیک شده‌اند. آنها نانورباتی ساختند که می‌تواند خود را به تومور سرطانی برساند و آن را در مدت ۴۸ از بین ببرد.
نتایج این پروژه در نشریه Nature Nanotechnology به چاپ رسیده است.
فناوری‌نانو وارد مرحله تجاری‌سازی شده است به‌طوری که متخصصان اظهار دارند که بازار این حوزه به ۳٫۳ بیلیون یورو در سال جاری میلادی می‌رسد. اختراعات و دستاوردهای متعددی در این حوزه انجام شده که روندهای توسعه در این حوزه را به سمت و سوی جالب توجهی سوق می‌دهد.
در این پروژه، محققان درمورد ساخت نمونه اولیه از نانورباتی صحبت می‌کنند که نتایج اولیه آزمون‌های انجام شده روی موش و خوک‌ها در آزمایشگاه موفقیت آمیز بوده است. این نانوربات موفق شده تا به‌صورت خودکار تومور سرطانی را شناسایی کرده و رگ‌هایی که خون‌رسانی به آن انجام می‌دهند را از بین می‌برد.
مهمترین جنبه این نانوربات آن است که حمله آنها به‌صورت مستقیم به تومور سرطانی بوده، بدون این که به سلول‌های سالم آسیبی برسانند. در واقع این نانوربات به‌صورت انتخابی تنها سلول‌های سرطانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
برای این کار، محققان از DNA استفاده کردند. آنها رشته‌ای از DNA را به نانوربات متصل کردند که این رشته قادر است به پروتئین نکلئولین به شکل انتخابی متصل شود، پروتئینی که تنها روی سلول‌های سرطانی تشکیل می‌شود. این نانوربات درون خود آنزیم انعقاد خون دارد که می‌تواند آن را درون رگ تومور سرطانی رهاسازی کند. این آنزیم موجب مسدود شدن رگ می‌شود.