بیش از ۹۲ هزار دانش‌آموز و دبیر با تجهیزات فناوری نانو آشنا شدند

۹۲۳۹۹ دانش‌آموز و دبیر در سال ۱۳۹۶ با حضور در آزمایشگاه‌های فناوری نانو در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی با تجهیزات مورد استفاده در علوم و فناوری نانو آشنا شدند و امکان کار آزمایشگاهی با این تجهیزات را پیدا کردند.

به گزارش باشگاه دانش‌آموزی نانو، در سال ۱۳۹۶ آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاه‌های آموزشی فناوری نانو  (شبکه توانا) با برگزاری ۵۷۴ کارگاه آموزشی، ۳۳۷ سمینار ترویجی ، ۳۲۳ بازدید و برگزاری دوره‌های آموزشی نانو با عنوان “تور آموزشی نانو” زمینۀ آشنایی عملی با این فناوری روز دنیا را برای بیش از ۹۲ هزار دانش‌آموز و دبیر علاقمند فراهم کردند.

 

شبکه توانا، مجموعه‌ای متشکل از ۷۸ آزمایشگاه فناوری نانو در سراسر کشور است که با همت آموزش و پرورش و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد فناوری نانو، به تجهیزات فناوری نانو مجهز شده‌اند. امسال تعداد پنج آزمایشگاه جدید نیز در فرآیند ورود به این شبکه قرار گرفته اند که پس از طی کردن مراحل نصب و راه‌اندازی تجهیزات، این شبکه در ابتدای سال ۹۷ کار خود را با ۸۳ آزمایشگاه دنبال خواهد کرد.

 

 filereader.php?p1=main_95b742b74021b4a48

نقشۀ پراکندگی جغرافیایی آزمایشگاه‌های آموزشی فناوری نانو در سراسر کشور در سایت باشگاه نانو به نشانی http://nanoclub.ir/map موجود است و علاقمندان می توانند تجهیزات موجود در هرکدام از این آزمایشگاه‌ها را به همراه نام مدیر و اطلاعات تماس آزمایشگاه، از این پایگاه دریافت کنند.

گفتنی است، تجهیزات فناوری نانو در این آزمایشگاه‌ها همگی ساخت شرکت‌های فناوری نانوی ایرانی است. برخی از این تجهیزات شامل میکروسکپ تونلی روبشی برای مشاهدۀ اتم ها و ساختار سطوح، اسپاترینگ و لایه‌نشانی دورانی برای تولید پوشش های نانومتری، الکتروریس برای تولید نانوالیاف، انفجار الکتریکی سیم و آسیاب دورانی برای تولید نانوپودرها است.