شرکت‌های فناور ایران و کره‌جنوبی در مسیر اتحاد راهبردی

نشست مشترکی میان شرکت‌های خصوصی ایرانی فعال در حوزه‌ی فناوری نانو و شرکت‌هایی از کره‌جنوبی با هدف همکاری مشترک میان بنگاه‌های فناور طرفین، دوشنبه در سالن همایش‌های کتابخانه‌ی ملی ایران برگزار شد.

در این رویداد که با مشارکت ستاد ویژه‌ی توسعه فناوری نانو، مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری و کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری برگزار شد، همکاری مشترک ایران و کره جنوبی در قالب برنامه‌ی «باشگاه ایران و کره» وارد فاز عملیاتی شده و صبح دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت، اولین دیدار تعدادی از شرکت‌های کره‌ای و ایرانی در زمینه تولید محصولات پیشرفته در مرکز همایش‌های کتابخانه‌ی ملی برگزار شد.

بر اساس این گزارش مؤسسه‌ی علم و فناوری کره KIST با هدف یافتن ایده‌های نوین در زمینه‌ی فناوری با چند کشور دنیا همکاری می‌کند که قصد دارد از توانمندی شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه‌ی فناوری نانو نیز برای اشتراک راهبردهای حضور در بازارهای فناوری و انتقال دانش بین طرفین استفاده کند. شرکت‌های ایرانی پیام‌آوران نانوفردانگر، فناوران نانومقیاس، پارسا پلیمر شریف، اکسیر نانوسینا و بساپلیمر از جمله شرکت‌های ایرانی حاضر در این نشست هستند که در حوزه‌ی فناوری‌ نانو فعالیت دارند.

پاتریک ج، مدیر مرکز بخش بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) مؤسسه‌ی علم و فناوری کره، در سخنرانی خود گفت: «حضور در بین شرکت‌های ایرانی فرصت بزرگی برای کره‌ای‌هاست و مؤسسه‌ی ما با هدف تولید فناوری در کلاس جهانی، برنامه‌ی باشگاه کره  (Kclub) را برای دستیابی به این هدف راه‌اندازی کرده‌است و تا کنون ۵۰ شرکت کره‌ای در این کلاب عضو هستند. برای پیشرو بودن در دنیای فناوری تصمیم گرفتیم تا برنامه‌ی کلاب خود را جهانی کنیم و ایران یکی از کشورهایی است که از توان بالایی در زمینه‌ی تولید محصولات با فناوری پیشرفته برخوردار است.»

مهندس بیرنگ، رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نیز ضمن ارائه‌ی گزارشی از وضعیت فناوری در ایران گفت: «ایران برای همکاری مشترک، ‌باز کردن دفترهای مشترک و اشتراک توانمندی‌ها و انتقال دانش و فناوری آمادگی دارد.»

filereader.php?p1=main_d4963a1e0474d9acf

پروفسور شین کیونگ هو، مدیر تحقیقات مؤسسه‌ی علم و فناوری کره نیز در مورد برنامه‌ی G-PPP گفت: «برنامه‌ی جهانی همکاری‌های خصوصی با هدف تولید محصول و ارائه‌ی خدمات مبتنی بر فناوری قصد دارد یک همکاری برد-برد بین شرکت‌های ایرانی و کره‌ای ایجاد کند که امکان اشتراک فرصت حضور در بازارهای جهانی و آسیا برای تولید کنندگان ایرانی و حضور در بازارهای جهانی و ایرانی برای تولید کنندگان کره‌ای فراهم شود. مسیر اصلی این برنامه شامل انتخاب و سازماندهی، آموزش و توسعه و در نهایت تجاری سازی خواهد بود.»

وی در ادامه افزود: مراحل کار به این شکل است که بعد از دیدارهای سریع و برقراری ارتباط بین شرکت‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک تشکیل خواهد شد و موضوعات آموزشی تعیین و آموزش‌های لازم برای بومی‌سازی فناوری به ایرانی‌ها یا کره‌ای‌ها داده خواهد شد تا وارد عرصه تولید شوند. در بخش بازار نیز ضمن شناسایی پتانسیل‌های بازار پیش از عرضه‌ی محصول بازار آماده‌سازی خواهند شد و محصولات ایرانی و کره‌ای بدون تأخیر امکان عرضه در بازارهای جهانی را خواهند داشت. در ادامه‌ی این نشست ۸ شرکت کره‌ای منتخب از طرف مؤسسه‌ی علم و فناوری کره محصولات خود را معرفی کردند و جلسات مشترکی بین این شرکت‌ها و شرکت‌های ایرانی برگزار شد.

filereader.php?p1=main_f3b40fd4f47640fb8

شرکت‌های کره‌ای ارائه دهنده‌ی محصول شامل بایو اکت تولید کننده‌ی رنگ‌های فلورسنت با کارکرد زیستی، شرکت لایت فارن تک فعال در زمینه‌ی داروهای ضد سرطان، درمان‌های بعد از عمل و لوازم آرایشی، شرکت سو مویونگ مدیکس تولید کننده‌ی جذب کننده‌های طبی خون و مایعات در عمل جراحی، شرکت اوراپیکس تولید کننده‌ی دندان‌های مصنوعی و تنظیم کننده‌های دندانی، شرکت نگوپَک تولید کننده‌ی محصولات پلیمری برای بسته بندی مواد غذایی و باتری و لوازم الکترونیکی، تعاونی اینو تولید کننده‌ی ژنراتور ازن و مبدل ازن ، اِراتک تولید کننده‌ی موتورهایی با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه مناسب ساخت ربات و صنایع، شرکت تاپ دریل تولید کننده‌ی مته‌های صنعتی برای حفاری معدن و کاربرد ساختمانی و جاده‌سازی و حفاری نفتی است.

ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو قصد دارد مدل جدیدی برای توسعه‌ی فناوری در درازمدت با همکاری شرکت‌های تولید کننده‌ی محصولات با فناوری پیشرفته در کره جنوبی شکل دهد. بر همین اساس دومین نشست برای معرفی برخی از توانمندی‌ هایشرکت‌های ایرانی در تیرماه سال جاری در کره جنوبی برگزار خواهد شد و مؤسسه‌ی علم و فناوری کره به همراه ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو به عنوان ناظر، بر پیشبرد اهداف ذکر شده همکاری خواهند داشت.