بهبود اثربخشی دارو با روش جدید اتصال نانوذرات و پروتئین

محققان انگلیسی روشی برای اتصال پروتئین به سطح نانوذرات طلا ارائه کردند که امکان اتصال کنترل شده آن‌ها را فراهم می‌کندد. با این کار، کارایی , اثربخشی داروها افزایش می‌یابد.

دانشمندان روش جدیدی برای اتصال پروتئین‌ها به نانوذرات ارائه کردند که به آن‌ها کمک می‌کند تا داروهایی هوشمندتر و با کارایی بهتر تولید کنند. در این روش جدید، نانوذرات طلا با استفاده از نوعی پروتئین پوشش داده شده تا بتوانند محل مشخصی در بدن، نظیر تومور سرطانی را هدف قرار دهند.

انریکو فراری، از محققان حوزه‌ی نانوزیست‌فناوری از دانشگاه لینکون در انگلستان می‌گوید: «نانوذرات طلا ابزار حیاتی برای توسعه‌ی دارو و سامانه‌های رهاسازی دارو هستند. ما در این پروژه نشان دادیم که چگونه پروتئین و مولکول‌ها به هم متصل می‌شوند. با استفاده از این داده‌ها می‌توان اثربخشی داروها را افزایش داد.» پروتئین‌ها پیش از این برای اتصال به نانوذرات باید با آن‌ها ترکیب می‌شدند به همین دلیل امکان کنترل اتصال وجود نداشت و اثربخشی دارو کم می‌شد.

این گروه نشان دادند که چگونه داروسازان می‌توانند پروتئین‌ها را روی نانوذرات به ترتیب، لایه به لایه و با نظم مشخصی قرار دهند. این نوع ادغام در پروتئین موجب می‌شود تا دارو مؤثرتر عمل کند و فرصت‌های تازه‌ای در توسعه‌ی نانوپزشکی ایجاد شود.

فراری می‌گوید: «این روش برای طراحی نانوداروها قابل استفاده بوده و بی‌نیاز از اصلاح شیمیایی دارو یا نانوحامل است؛ بنابراین می‌توان دارو را با سرعت بالاتر و سریع‌تر توسعه داد.»

محققان بخشی از پروتئین‌ها را از باکتری‌ها یا کرم‌ها استخراج می‌کنند که در حین اتصال به نانوذرات به راحتی در هم تنیده می‌شوند. با این روش می‌توان پروتئین‌ را به نانوذرات طلا متصل کرد. این اتصال به‌صورت دائمی بوده و در عین حال پروتئین می‌تواند به سطح پروتئین هدف نیز متصل شود.

این روش را می‌توان روی زیست‌حسگرها و کیت‌های تشخیصی نیز به کار برد؛ جایی که از نانوذرات طلا به‌عنوان ابزاری برای به‌ دام‌اندازی عفونت یا عوامل بیماری‌زا استفاده می‌شود.

 نتایج این پروژه در نشریه Nature Commiunications به چاپ رسیده است.