عرضه‌‌ی نانوپوشش خودتمیزشونده‌ی ویژه‌ی بدنه خودرو

یکی از شرکت‌های نانوفناور آفریقای جنوبی اقدام به عرضه‌ی نانوپوششی برای استفاده در بدنه‌ی خودرو کرده‌است. این نانوپوشش موجب بروز رفتار خودتمیزشوندگی می‌شود. این پوشش از خواص ضدخراش نیز برخوردار است.

شرکت نانوفورلایف (Nano4Life) فناوری نانوپوشش جدیدی به بازار عرضه کرده که در خودروها قابل استفاده بوده و با آن می‌توان بدنه‌ی خودرو را به‌صورت خودتمیزشونده در آورد.

البته فناوری خودتمیزشوندگی به این معنا نیست که خودرو برای همیشه بی‌نیاز از شستشو باشد، بلکه این پوشش موجب می‌شود تا تناوب شستشوی خودرو به شدت کاهش یابد و به سادگی قابل تمیز کردن باشد.

این پوشش حاوی دی‌اکسید سیلیکون است و موجب مسدود شدن حفره‌های میکروسکوپی سطح خودرو شده و در نهایت صاف شدن سطح را در پی دارد، به‌طوری که قطرات آب، آلودگی، روغن و حشرات به سادگی روی بدنه‌ی خودرو نمی‌چسبد.

براساس اظهارات این شرکت، با استفاده از این نانوپوشش سطح خودرو به شکلی تغییر می‌کند که آلودگی‌ها به سختی می‌توانند به آن بچسبند و به سادگی از روی آن سُر می‌خورند و تنها با مقدار کمی باران یا اندکی آب از روی سطح پاک می‌شوند.

MyBigNano.co.za که در یوهانسبورگ قرار دارد موفق به دریافت حق توزیع این محصول در آفریقای جنوبی و اروپا شده‌است. این نانوپوشش با قیمت‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود، به‌طوری که برای خودروهای متوسط با دوام ۶ تا ۸ سال ۹۰۰ راند و برای خدمات الماسی که در برابر خراش نیز مقاوم است، ۹۰۰۰ راند قیمت دارد.