فراخوان چالش نوآوری نانو در ساخت جوهر رسانا و نیمه‌رسانا

ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو با همکاری مرکز الکترونیک چاپی و شرکت رویال توسعه‌ی پایدار، پانزدهمین چالش نوآوری نانو را برگزار می‌کند. ثبت نام چالش ساخت جوهر رسانا و نیمه‌رسانا با جوایز ۲۰۰ میلیون ریالی و تسهیلات ۱۵۰۰ میلیون ریالی آغاز شده و تا ۱۵ تیر ماه ادامه دارد.

ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو با همکاری مرکز الکترونیک چاپی و شرکت رویال توسعه‌ی پایدار به دنبال توسعه‌ی زیر ساخت‌های فناوری الکترونیک چاپی و با اتکا به دانش و فناوری پژوهشگران و شرکت‌های خلاق و نوآوری ایرانی اقدام به برگزاری چالش «ساخت جوهر رسانا یا نیمه‌رسانای مناسب برای چاپگرهای جوهرافشان به منظور استفاده در کاربردهای الکترونیک چاپی» کرده‌است. در این چالش که مهلت ثبت‌نام آن تا ۱۵ تیرماه است، ۲ جایزه ۱۰۰ میلیون ریالی برای برندگان نهایی بخش جوهرهای رسانا و نیمه‌رسانا به همراه تسهیلات تجاری سازی تا سقف ۱۵۰۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده‌است.

الکترونیک چاپی یکی از فناوری‌های نوظهور است که در زمینه‌ها‌ی مختلف از بهداشت و سلامت تا تبلیغات، خودروسازی، حمل و نقل، انرژی و الکترونیک کاربردهای فزاینده‌ای دارد. روش متعارف، ارزان و سریع ایجاد مدارهای الکترونیکی چاپی، استفاده از چاپ جوهرافشان است و برای این منظور به طور معمول از جوهرهای رسانا و نیمه‌رسانا استفاده می‌شود. اما ساخت جوهری با ابعاد ذرات بهینه، پایدار توام با عدم تجمع ذرات که علاوه بر تامین هدایت و استحکام مناسب، قابلیت بکارگیری در چاپگرهای جوهرافشان را دارا باشد و باعث صدمه به هد چاپگر نشود، یک چالش جدی است.

بنابر اعلام دبیرخانه چالش­های نوآوری و فناوری نانو، مهلت ثبت‌نام در این چالش تا ۱۵ تیرماه سال جاری بوده و کلیه‌ی علاقهمندان می‌توانند به طور رایگان در آن شرکت نمایند. طرح‌های برگزیده در مرحله اول این چالش می‌توانند از تسهیلات حمایتی تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال در جریان مرحله دوم چالش، شامل کمک‌ هزینه‌ی نقدی و اعتبار استفاده از خدمات و تجهیزات آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی برای ساخت نمونه‌ی آزمایشگاهی بهره‌مند شوند. در پایان مرحله دوم به برنده‌ی نهایی در هر یک از دو بخش (جوهرهای رسانا و جوهرهای نیمه‌رسانا) مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال جایزه‌ی نقدی اعطا خواهد شد. علاوه بر آن برندگان نهایی چالش با حمایت ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو فرصت همکاری مشترک با شرکت رویال توسعه‌ی پایدار و نیز امکان دریافت تسهیلات تجاری سازی تا سقف ۱۵۰۰ میلیون ریال از مرکز توسعه‌ی الکترونیک چاپی را خواهند داشت. همچنین نفرات دوم تا چهارم چالش در هر یک از بخش‌های جوهر رسانا و نیمه رسانا امکان دریافت تسهیلات تجاری سازی تا سقف ۱۰۰۰ میلیون ریال به‌ازای تعریف ماموریت‌های صنعتی از طرف مرکز توسعه‌ی الکترونیک چاپی را خواهند داشت.

filereader.php?p1=main_6512bd43d9caa6e02

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش به نشانی nanochallenge.ir مراجعه نمایند.