همکاری دو شرکت برای تجاری‌سازی فناوری نانوذرات ضدسرطان

دو شرکت کانادایی با همکاری یکدیگر به دنبال تجاری‌سازی فناوری نانوذرات ضدسرطان هستند. این نانوذرات دارای پوششی از جنس پروتئین بوده که سیستم ایمنی بدن را بر علیه تومور تحریک می‌کنند.

گروه دوونین هلث (Devonian Health) با فولیا بیوتک (Folia Biotech) همکاری مشترکی را آغاز کرده‌است تا با همکاری راهبردی روی توسعه‌ی نانوداروی ضدسرطان موسوم به FB-631 کار کنند. این پلتفورم مبتنی بر ایمنی‌درمانی بوده و در آن از نانوذرات استفاده شده‌است.

FB-631 نانوذراتی دارای پوشش پروتئین استخراج شده از ویروس موزائیک هستند. این پوشش روی سطح ssRNA خودآرایی کرده و به‌عنوان ابزاری شبیه به گیرنده عمل می‌کند تا سیستم ایمنی بدن را برای ایجاد پاسخ در برابر سرطان تحریک کند. این پلتفورم کاربردهای متعددی در بخش ایمنی‌درمانی سرطان دارد و از آن می‌توان برای تولید واکسن برعلیه بیماری‌های عفونی نیز استفاده کرد.

آندره بولوت از مدیران شرکت دوونین می‌گوید: «از همکاری با شرکت فولیا‌ بسیار خوشحال هستیم. این شرکت دارای فناوری ایمنی‌درمانی سرطان است که می‌تواند برای تومورهای مختلف استفاده شود.»

دنیس لکلریک از بنیان‌گذاران شرکت فولیا‌بیوتیک می‌گوید: «این همکاری مشترک بسیار جالب توجه بوده و فرصت‌هایی برای ما به ارمغان می‌آورد. این همکاری می‌تواند پلتفورم فناوری ما را یک گام به جلو ببرد. ما معتقدیم که می‌توانیم پیشرفت سریعی را در درمان بیماری سرطان خون در بچه‌ها ایجاد کنیم. همچنین توسعه‌ی این فناوری ما را قادر می‌سازد تا برای دیگر اشکال سرطان نیز راهکار درمانی ارائه کنیم.»

FB-631 پلتفورم فناوری حاوی نانوذرات است. این نانوذرات قادر به فعال کردن سلول‌های ایمنی بدن بر ضد سرطان هستند. از آنجایی که در این فناوری از ssRNA استفاده شده، انتظار می‌رود که این روش درمانی ایمنی بیشتری داشته باشد.

فولیا بیو‌تک یک استارت‌آپ در حوزه‌ی دارو است که در سال ۲۰۰۶ با هدف تجاری‌سازی پلتفورم فناروی FB-631  تأسیس شد. این شرکت در حال حاضر فرآیند تولید این نانوذرات را به‌طور کامل توسعه داده و فاز اول آزمون بالینی روی انسان را نیز به اتمام رسانده‌است.