استارت‌آپی که در حال تبدیل شدن به موفق‌ترین شرکت نوپا در سنگاپور است

یک استارت‌آپ سنگاپوری فناوری تولید غشاء سه بعدی را برای تصفیه آب ارائه کرده است. شرکت نانوسان سه قرارداد برای ارائه این فناوری به بازار منعقد کرده که درآمد این شرکت را به ده میلیون دلار در سال می‌رساند.

شرکت نانوسان (NanoSun) توسط دو محقق از دانشگاه صنعتی نانیانگ انشعاب یافته است. این شرکت روی فناوری تصفیه آب فعالیت دارد. از سال ۲۰۱۵، نانوسان ۱۵ سامانه تصفیه آب طراحی و ارائه کرده است که این محصولات به شرکت‌های خصوصی و سازمان‌های دولتی در سنگاپور، چین، اندونزی و فیلیپین داده شده است.

در حال حاضر این استارت‌آپ تجهیزات چاپ سه بعدی خود را برای تولید غشاء تصفیه آب به بازار عرضه کرده است. دارن سان استادیار دانشگاه صنعتی نانیانگ و از بنیان‌گذاران این استارت‌آپ می‌گوید: « زمانی که نوآوری در فرایندهای رایج اتفاق می افتد دیگر شرکت‌ها از این نوآوری استفاده می‌کنند. بنابراین ما سعی می‌کنیم همیشه یک گام جلوتر از رقبا، محققان و دیگر بازیگران صحنه باشیم تا بتوانیم سامانه‌های کوچکتر، کاراتر و ارزان‌تر ارائه کنیم.»

در حال حاضر تولیدکنندگان از اسید برای ایجاد پلیمرهای متخلخل استفاده می‌کنند. ما از چاپ سه بعدی برای تولید غشاء لایه نازک از میلیون‌ها نانوالیاف استفاده کردیم.  با این کار غشاء امکان عبور سریع‌تر جریان را می‌دهد و هزینه کار کاهش می‌یابد. این نوآوری موجب شده تا هزینه نگهداری سامانه‌های تصفیه آب کاهش یابد و مقاومت بیشتری در برابر تشکیل زیست‌فیلم‌ها ایجاد شود.

این استارت‌آپ ماحصل ۲۰ سال کار دکتر سان است که با پشتیبانی بورد توسعه اقتصادی سنگاپور همراه است. این شرکت به دنبال به‌کار گیری تحقیقات دکتر سان و دستاوردهای او در حوزه شیمی آب است.

نانوسان سه قرارداد جدید برای تصفیه آب منعقد کرده است که در طبق یکی این قراردادها باید امکان تصفیه ۲۰ میلیون لیتر آب در روز برای شهرداری یکی از مناطق چین فراهم شود. دو قرارداد دیگر با شرکت‌های چند ملیتی نیمه‌هادی سنگاپور است که قرار است اولین مشتری غشاء چاپ شده سه بعدی باشند. این قراردادها موجب افزایش درآمد نانو سان تا ۱۰ میلیون دلار در سال خواهد شد که این موضوع موجب می‌شود تا نانوسان به یکی از موفق‌ترین استارت‌آپ‌های انشعاب‌یافته از دانشگاه تبدیل شود.

نانوسان قصد دارد تا روی غشاءهایی با کاربردهای مختلف صنعتی کار کند. این شرکت بخش تحقیق و توسعه جدید خود را راه‌اندازی کرده است.