معرفی نانوداروی ضدسالک در کنگره‌ی انجمن پوست ایران

در کنگره‌ی انجمن متخصصین پوست ایران، داروی ضدسالک سیناآمفولیش معرفی شد. این نانودارو به‌صورت موضعی قابل استعمال است.

در حاشیه هجدهمین کنگره‌ی انجمن متخصصین پوست ایران، از نانوداروی ضدسالک رونمایی شد. ژل موضعی سیناآمفولیش به‌منظور درمان بیماری سالک توسط شرکت اکسیر نانوسینا تولید شده و به‌صورت موضعی قابل استعمال است.

 درمان رایج برای بیماری سالک، نیاز به تزریق متعددی به محل زخم دارد که فرآیند بسیار دردناکی است و برای بیمار خوشایند نیست. یکی از مزیت‌های اصلی این نانودارو، بی‌نیازی از تزریق دارو و استفاده موضعی از آن است.

دکتر خامسی‌پور، معاون پژوهشی مرکز پوست و جذام  دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره‌ی این دارو می‌گوید:«در حال حاضر برای درمان بیماری سالک از تزریق ترکیبات حاوی آنتیموان استفاده می‌شود که باید به محل زخم تزریق شود و البته فرآیند درمان طولانی‌مدتی دارد. اما این دارو به‌صورت پماد روی زخم قرار می‌گیرد و می‌تواند در مدت زمان کوتاه، زخم را درمان کند.»

دکتر علیرضا فیروز، رییس مرکز آموزشی و پژوهشی بیماری‌های پوست و جذام، ضمن معرفی این دارو می‌گوید: «داروی سیناآمفولیش مراحل آزمون‌های بالینی را با موفقیت پشت‌ سر گذاشته است.»

۹۰ درصد بیماران مبتلا به سالک در ایران، سوریه، افغانستان، عراق، عربستان سعودی و برزیل هستند؛ بنابراین این دارو بازار مصرف قابل توجهی در این کشورها دارد. در حال حاضر رایزنی‌های اولیه برای انتقال فناوری و فروش این محصول به کشورهای دیگر صورت گرفته است.

در این فناوری، آمفوتریسینB درون لیپوزوم قرار داده شده و با استعمال موضعی، لیپوزوم حاوی دارو وارد پوست می‌شود. این لیپوزوم‌ها درون پوست تجزیه شده و آمفوتریسینB رهاسازی می‌شود.  

آمفوتریسین B داروی ضد انگل و ضد قارچ مؤثری است که برای درمان بیماری سالک به کار می‌رود. به علت ایجاد سمیت کلیوی توسط این دارو، فرمولاسیون‌های نانویی می‌تواند برای دارورسانی هدفمند مورد استفاده قرار گیرد. ساختار لیپوزومی این دارو موجب شده تا از تأثیرات مخرب ماده‌ی سمی بر بدن کاسته شده و اثربخشی آن بهبود یابد.

در بیماری سالک، انگل در بخش داخلی پوست وجود دارد. سیناآمفولیش نانولیپوزوم‌های ۱۰۰ نانومتری حاوی داروی آمفوتریسین B است که پس از مصرف موضعی میزان نفوذ دارو به بخش‌های حاوی انگل را افزایش می‌دهد؛ در نتیجه دارو با غلظت بالا درمجاورت انگل آزاد می‌شود. بنابراین استفاده از لیپوزوم کارایی و اثربخشی آمفوتریسین B را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

لازم به ذکر است هجدهمین کنگره‌ی انجمن متخصصین پوست ایران از تاریخ ۳ لغایت ۵ مرداد ماه ۹۷ در محل هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636f067f89cc14862c536.jpg&p2=news&p3=1&p4=1