استفاده از نانوسیال برای تولید سامانه‌های سرمایشی

یک شرکت نوپای استرالیایی قصد دارد با همکاری شرکت فرست‌گرافن، اقدام به تولید سامانه‌های سرمایشی مبتنی بر نانوسیال کند.

شرکت فرست‌گرافن (First Graphene) اعلام کرد که این شرکت وارد همکاری مشترک با شرکت فلکس‌گراف (FlexGRAPH) شده‌است تا از محصولات خود برای توسعه فناوری سرمایشی این شرکت استفاده کند.

فناوری سرمایشی نانوسیالی شرکت فلکس‌گراف با استفاده از گرافن می‌تواند کارایی بالاتری داشته و استاندارد جدیدی را رقم بزند به‌طوری که ۶۰ درصد بهبود در هدایت گرمایی را نسبت به فناوری‌های رقیب تجربه می‌کند.

فلکس‌گراف تاکنون دسته‌های مختلفی از سیال‌ها را توسعه داده که در آنها از فناوری گرافن استفاده شده‌است. این نانوسیال‌ها جایگزین خنک‌کننده‌های مبتنی بر گلیکول و آب شده‌است. یکی از ویژگی‌های مهم این محصولات، پایداری بالای آنها و ضریب انتقال حرارتی قابل توجه این محصولات در دماهای بالا است.

از این خنک‌کننده‌های نانوسیال می‌توان برای سرمایش موتور خودرو، خنک کردن باتری و سوراخ‌کاری استفاده کرد.

گریگ مک گوکین از مدیران اجرایی شرکت فرست‌گرافن می‌گوید: « ما خوشحالیم که با شرکت فلکس‌گراف کار می‌کنیم. تا کنون نمونه‌های تجاری مختلفی برای استفاده در فناوری سرمایش پیشرفته تولید کرده‌ایم و این کار فرصت تازه‌ای برای بهبود محصولات ما فراهم کرده است تا از گرافن برای کاهش هزینه و افزایش کیفیت استفاده کنیم. این که بتوانیم گرافن را با قیمت کم در مقیاس انبوه تولید کنیم یک مزیت تجاری محسوب می‌شود که ما را رقابت‌پذیرتر می‌کند.»

فرست‌گرافن دارای کارخانه تولید تجاری گرافن بوده که محصولات خود را با قیمت رقابت‌پذیر در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. این شرکت به دنبال تداوم توسعه گرافن بوده و برای این کار از فناوری منحصر به فرد خود استفاده می‌کند. فرست‌گرافن همکاری مشترکی با ۴ دانشگاه برای توسعه مواد دوبعدی و گرافن دارد. همچنین این شرکت با شرکاء صنعتی مختلفی برای تجاری‌سازی گرافن کار می‌کند.

فلکس‌گرافن نیز در سال ۲۰۱۷ در استرالیا تاسیس شد تا به توسعه مواد مبتنی بر گرافن برای استفاده در سامانه‌های برقی نظیر باتری یا دیتاسنترها کار کند. هسته اصلی فناوری مورد استفاده این شرکت توسط دانشگاه ملی استرالیا ابداع شده‌است.