خرید لیسانس فناوری کوانتومی از دانشگاه سیدنی

شرکت استرالیایی آرچر در حال نهایی کردن توافق‌نامه خرید لیسانس فناوری محاسبات کوانتومی مبتنی بر مواد کربنی است. این شرکت قصد دارد تا با خرید لیسانس این فناوری، توسعه و تجاری‌سازی آن را به عهده بگیرد.

شرکت آرچر اکسپلوریشن (Archer Exploration) اعلام کرد مذاکرات این شرکت با بخش شراکت صنعتی و توسعه تجاری دانشگاه سیدنی (CDIP) وارد مرحله نهایی خود شده‌است. هدف از این مذاکرات، دریافت حق انحصاری توسعه و تجاری‌سازی فناوری محاسبات کوانتومی مبتنی بر کربن است.

شرکت آرچر و CDIP توافق کردند که درباره اعطاء امتیاز این فناوری به‌‌صورت لیسانس مذاکره کنند. CDIP موافقت کرده است تا به‌صورت انحصاری لیسانس فناوری محاسبات کوانتومی خود را تا شش ماه آینده به این شرکت واگذار کند.

موارد اصلی در این توافق‌نامه میان دو طرف، نهایی شده و جزئیات آن محرمانه باقی مانده است. این توافق‌نامه شرایط توسعه این فناوری در سطح ملی و منطقه حفاظتی از مالکیت فکری آن را در استرالیا، اروپا، آمریکا، ژاپن، چین و کره‌جنوبی  تحت پوشش قرار می‌دهد.

محمد جوکار مدیرعامل شرکت آرچر درباره این مذاکرات می‌گوید: «ما بسیار خرسندیم که این مذاکرات به مرحله نهایی رسیده تا لیسانس فناوری محاسبات کوانتومی دانشگاه سیدنی را در اختیار بگیریم. با اجرایی شدن این توافق‌، ما می‌توانیم این فناوری را توسعه داده و تجاری‌سازی کنیم و امتیاز استفاده از آن در مناطق جغرافیایی مختلف نظیر آمریکا، اروپا و استرالیا وجود خواهد داشت. در طول شش ماه آینده ما روی نهایی کردن این توافق‌نامه کار خواهیم کرد. ما از این که چنین فرصتی در اختیار شرکت آرچر قرار می‌گیرد بسیار خوشحال هستیم.»

این فناوری را می‌توان برای توسعه ادوات الکترونیکی کوانتومی به‌منظور ذخیره‌سازی و پردازش کیوبیت‌ها استفاده کرد. کیوبیت‌ها از عناصر اصلی کامپیوترهای کوانتومی هستند. در این میان اجزاء کربنی پیشرفته برای توسعه این فناوری بسیار حیاتی و مهم قلمداد می‌شوند که شرکت آرچر قصد دارد با توسعه فناوری محاسبات کوانتومی کربنی، به نیاز بازار پاسخ دهد. این شرکت به‌دنبال استفاده از گرافن برای توسعه این فناوری است.