تولید شیشه‌هایی که با فناوری‌نانو به سادگی نمی‌شکنند!

شرکت سی‌باند سیستم با استفاده از فناوری‌نانو، مقاومت شیشه‌ها را افزایش داده و آنها را تبدیل به شیشه‌های ضدگلوله کرده است. پتنت این فناوری نیز به ثبت رسیده است.

شرکت سی‌باند سیستم (C-Bond System) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌نانو است که در بخش تقویت مواد شکننده فعالیت می‌کند. این شرکت اخیرا موفق به بهبود فیلم‌های مقاوم موسوم به C-Bond II Ballistic-Resistant Film System شده‌است. این بهبود در بخش ایمنی فیلم‌ها بوده که با افزایش خواص مکانیکی شیشه امکان‌پذیر شده‌است.

در این فیلم‌ها از فناوری‌نانو برای افزایش مقاومت ساختاری شیشه استفاده شده و فناوری این روش به‌صورت پتنتی به‌ ثبت رسیده است. در این روش از فناوری‌نانو به‌منظور بهبود انعطاف‌پذیری و استحکام شیشه استفاده شده به شکلی که روی نقص‌های ساختاری که به‌صورت تصادفی در سطح شیشه پخش است، پیوندهای شیمیایی اعمال می‌شود.

در آزمایشی که روی این فیلم‌ها انجام شد، با اسلحه‌ Ar-15 به سوی شیشه‌های تقویت شده با این فناوری شلیک می‌شود اما هیچ گلوله‌ای درون شیشه نفوذ نمی‌کند.

این شرکت برای نمایش عملکرد این فناوری، آزمایش زنده‌ای را در حضور علاقه‌مندان انجام داده است. اسکات سیلورمن، مدیرعامل شرکت سی‌باند می‌گوید: «با نمایش زنده عملکرد این فناوری، ما می‌توانیم به حضار نشان دهیم که چگونه این فناوری قادر به افزایش ایمنی سازه‌ها و ساختمان‌ها بوده و می‌توان از آن در فضاهای مختلف استفاده نمود.»

عملکرد این فناوری توسط آزمایشگاه بی‌طرف تایید شده‌است. این فناوری در حال حاضر در ۷۰ مدرسه و ساختمان که نیاز به امنیت بالا دارد نصب شده‌است.

برای این فناوری ۲۳ پتنت مختلف تدوین شد که برخی از آن‌ها ثبت شده و برخی نیز در حال ثبت است. این شرکت در این فناوری از فناوری‌نانو برای بهبود خواص مکانیکی شیشه‌ها استفاده کرده و موجب پخش شدن انرژی در سطح آن می‌شود. این کار با اصلاح نقص‌های ساختاری سطح شیشه‌ که به‌صورت تصادفی و طبیعی وجود دارد، انجام می‌شود.

در شیشه‌های معمولی این نقص‌ها موجب ضعف ساختاری می‌شود.

دفتر مرکزی شرکت سی‌باند در هوستون تگزاس بوده و به‌صورت ویژه در بخش فناوری‌نانو فعالیت دارد. این شرکت به دنبال افزایش ایمنی شیشه‌ها و فیلم‌های مورد استفاده در پنجره‌ها است.