فعالیت گسترده صنایع الکترواپتیک صاایران در حوزه‌های مختلف نانو

صنایع الکترواپتیک صاایران با شرکت در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو، نانومحصولات متنوع خود در حوزه‌های مختلف صنعتی را در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است.

شرکت تولیدی صنایع الکترواپتیک صاایران از سال ۱۳۸۳ فعالیت صنعتی خود را آغاز کرده و در چند سال گذشته وارد حوزه فناوریهای نوین شده و هم اکنون پس از گذشت نزدیک به ۱۴ سال به یکی از مراکز فعال تولیدی محصولات نانو در کشور تبدیل شده است. عینک‌های آفتابی نانویی، دوربین‌های دید در شب جاده‌ای و ایمپلنت‌های استخوانی نانوساختار از محصولات نانویی تولیدی این شرکت است.

دکتر رضازاده، مدیر بخش توسعه مواد پیشرفته صنایع الکترواپتیک صاایران، در خصوص معرفی محصولات اصلی این شرکت گفت: « یکی از محصولات تولیدی صنایع الکترواپتیک صاایران دوربین‌های دید در شب است که در جاده‌ها و سیستم‌های ثبت تخلف‌های راهنمایی و رانندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و پرفروش‌ترین محصول این صنعت به شمار می‌رود. این دوربین‌ها از یک سری لنزهای دارای پوشش‌های نانومتری بهره می‌برند که خواص اپتیکی و الکترواپتیکی آن‌ها نسبت به لنزهای معمولی بسیار بالاتر است. در این راستا این صنعت هم در زمینه اعمال انواع پوشش‌های نانومتری بر روی سطح و هم در زمینه تولید انواع لنز و عدسی نانوساختار فعالیت می‌کند که در این صنعت بومی‌سازی شده است.»

وی ادامه داد: « بخش دیگر فعالیت این صنعت، بخش تولید محصولات تجاری اپتیکی است که می‌توان به عینک‌های آفتابی نانوساختار به عنوان مهم‌ترین محصول این شرکت اشاره کرد. این عینک‌ها نیز از یک سری پوشش نانومتری بر روی سطح عدسی‌شان بهره می‌برند که این موضوع سبب می‌شود کیفیت نور عبوری از عدسی دستخوش تغییر نشود و شخص استفاده‌کننده دید بهتری داشته باشد. ضمن اینکه وجود این پوشش‌های نانومتری موجب جذب بهتر اشعه فرابنفش و ایجاد مؤثرتر خاصیت ضد بازتابی نیز می‌شود.»

رضازاده در ادامه افزود: « بخش دیگر فعالیت صنایع الکترواپتیک ایران به حوزه پزشکی و تولید تجهیزاتی از قبیل تجهیزات مانیتورینگ فعالیت قلب، سیمان‌های استخوانی، ایمپلنت‌های ستون فقرات و ایمپلنت‌های دندانی مربوط می‌شود که در این بخش هم موفق به دریافت گواهی نانومقیاس شده‌ایم.»

وی با بیان اینکه صنایع الکترواپتیک صاایران حدود پنج سال است در بخش تولید عینک نانویی فعالیت کرده و سالانه  حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار عینک نانویی را به فروش می‌رساند، ابراز امیدواری کرد ورود به حوزه نانو در بخش تولید ایمپلنت، که از ابتدای سال جاری صورت گرفته، موجب افزایش عرضه و فروش این محصولات شود.

صنایع الکترواپتیک صاایران، ۲۱ الی ۲۴ مهرماه، در محل یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو، میزبان علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان است.