استفاده‌ی تجاری از نانولوله‌های کربنی برای محافظت از ماهواره‌ها

شرکت نانوکمب سفارش خریدی به ارزش ۸ میلیون دلار برای ۱۵ ماه آینده از ناسا دریافت کرده است تا بافت‌های حاوی نانولوله‌های کربنی را برای محافظت ماهواره‌ها در اختیار ناسا قرار دهد.

شرکت نانوکمب (Nanocomp) در حوزه‌ی نانولوله‌های کربنی فعالیت می‌کند. این شرکت چندی پیش قراردادی با ناسا منعقد کرده بود تا از فناوری بافت‌های حاوی نانولوله‌های کربنی در تجهیزات فضایی استفاده کند. نانوکمب با استفاده از نانولوله‌های کربنی و بافتن آن‌ها، ساختارهایی به نام میرالون تولید کرده‌است که عبور جریان الکتریکی از میان آن موجب گرم شدن بدنه‌ی ماهواره‌ها در هوای بسیار سرد فضا شده و در عین حال ماهواره‌ها را از گزند تابش‌های مخرب و ذرات ریز حفظ می‌کند. چنین محصولی می‌تواند روی زمین نیز کاربردهای زیادی داشته باشد. این شرکت قصد دارد از این فناوری در حوزه‌ی دیگری نیز استفاده کند: کمک به جمع‌آوری شیره‌ی درخت افرا!

برای جمع‌آوری شیره‌ی درخت افرا در جنگل لازم است تجهیزات مختلفی را به درختان متصل کرد که در نهایت به یک مخزن وصل می‌شوند تا شیره‌ی جمع‌آوری شده به درون آن ریخته شود. اما سرمای شب در جنگل موجب یخ زدن شیره و کُند شدن فرآیند می‌شود. از این رو، شرکت نانوکمب تصمیم گرفته است تا سطح این تجهیزات را با استفاده از میرالون بپوشاند. با کمک یک باتری، جریان الکتریکی از میرالون عبور کرده و تجهیزات، گرم باقی می‌مانند. با این کار فرآیند جمع‌آوری شیره با اختلال روبرو نشده و این محصولات سریع‌تر به بازار می‌رسند.

استفاده از نانولوله‌های کربنی برای چنین کاربردهایی کمی پرهزینه است و شرکت نانوکمب باید راهی برای کاهش هزینه‌ها پیدا کند. برای نیل به این هدف، ناسا قرارداد تازه‌ای با شرکت نانوکمب منعقد کرده‌است تا خرید تازه‌ای از این شرکت داشته باشد. با این قرارداد جدید، نانوکمب می‌تواند کوره‌ی بزرگتری را تهیه و مقیاس کار را بزرگتر کند که این موضوع موجب کاهش هزینه‌ها شده و قیمت تمام شده‌ی محصول کم می‌شود.

فرآیند تولید میرالون مبتنی بر ریسندگی نانولوله‌های کربنی است که در نهایت، ساختارهایی شبیه پشمک ایجاد می‌شود. این فرآیند نیازمند کوره و فشار بالا است.