نانوذرات به‌عنوان پادزهر برای مقابله با سم مار

محققان نانوذراتی برای خنثی کردن سم مار را ساختند. این نانوذرات که به نوعی پادزهر هستند، قابل تزریق به بدن بوده و اثر آلرژیک ندارد. عملکرد این فناوری روی موش‌های آزمایشگاهی موفقیت‌آمیز بوده است.

نیش مار هر ساله ۵۰۰ هزار آمریکایی را راهی بیمارستان می‌کند که برخی از آن‌ها جان خود را از دست می‌دهند. هر چند پادزهر می‌تواند جان آن‌ها را نجات دهد، اما پادزهر پرهزینه بوده و دسترسی به آن در کشورهای فقیر بسیار دشوار است.

محققان در حال آزمایش روی نانوذراتی هستند که می‌تواند زهر مار را خنثی کند. البته این فناوری هنوز در مراحل اولیه بوده و تا تجاری‌سازی مسیر درازی در پیش دارد. با این حال محققان کالیفرنیایی و سم‌شناسان کاستریکایی پیشرفت‌ قابل توجهی در این مسیر داشته‌اند. آن‌ها نانوذراتی قابل تزریق به بدن ساخته‌اند که زهر ما را را خنثی می‌کنند. این ترکیب به‌گونه‌ای طراحی شده که بتوان آن را در کوله‌پشتی حمل کرد و نیاز به شرایط ویژه‌ای ندارد.

این گروه تحقیقاتی در مقاله‌ای که اخیراً در PLOS Neglected Tropical Diseases به چاپ رساندند، نشان دادند که این نانوذرات روی موش‌های آزمایشگاهی تأثیر محافظتی داشته است و از تأثیر منفی سم مار روی بافت‌ها و زوال ساختاری بافت در اثر زهر جلوگیری می‌کند. آن‌ها نشان دادند که این نانوذرات هیچ واکنش آلرژیکی در بدن ایجاد نمی‌کنند.

در کشورهای ثروتمند مارها افراد بدشانسی را که به کوهنوردی می‌روند یا سربازان را هدف قرار می‌دهند. در کشورهای آفریقایی، آسیایی و آمریکای لاتین، بیشتر قربانیان زهر مار، روستاییان هستند، به‌طوری ‌که سالانه بیش از ۲ میلیون نفر در این مناطق قربانی سم مار می‌شوند. در حدود ۱۰۰ هزار نفر از این قربانیان در اثر سم مار جان خود را از دست می‌دهند و ۴۰۰ هزار نفر نیز با مشکلاتی نظیر ناتوانی‌های جدی و آسیب به اعصاب روبرو می‌شوند که این مشکلات موجب ناتوانی دائمی در حرکت دست یا پا می‌شود.