تسهیل توسعه‌ی فناوری‌ نانو در حوزه‌ی کشاورزی و منابع طبیعی

هدف اصلی این تفاهم‌نامه ایجاد همکاری‌های علمی، پژوهش‌های کاربردی و فنی نهاده‌های کشاورزی و به‌کارگیری ظرفیت‌ها و کاربردهای فناوری نانو در حوزه‌های مختلف کشاورزی است.

با توجه به اهمیت بهره‌برداری از فناوری نانو در حوزه‌ی کشاورزی و منابع طبیعی، صبح امروز، دوشنبه (۱۰ دی ماه)، تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و ستاد ویژه‌ توسعه‌ فناوری‌ نانو در محل ستاد منعقد گردید.

به موجب این تفاهم‌نامه زمینه‌ی همکاری در توسعه‌ی فناوری ‌نانو در بخش کشاورزی فراهم می‌شود. بهبود کیفیت و کارایی انواع کودها، سموم و بذرهای نوین، بسته‌بندی نهاده‌ها و ارتقای میزان بهره‌وری ماشین‌آلات کشاورزی از جمله نتایج عملیاتی‌شدن این تفاهم‌نامه است. همچنین ضمن فراهم‌ساختن زیرساخت‌های مورد نیاز فناوری نانو در حوزه‌ی اعتبارسنجی و آزمایش‌های میدانی، زمینه‌ی حمایت از برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌های تخصصی مشترک نیز ایجاد می‌شود.

بر اساس این تفاهم‌نامه، علاوه بر بررسی، معرفی و به اشتراک‌‌گذاشتن آخرین یافته‌های جهانی مرتبط، یک برنامه‌ی آموزشی تخصصی نیز تدوین خواهد شد و اخذ تأییدیه‌های لازم برای محصولات و نهاده‌های ارتقا یافته با فناوری نانو از قبیل تأییدیه‌ی نانومقیاس نیز در دستور کار کمیته‌ی مشترک قرار خواهد گرفت.

شرکت خدمات حمایتی کشاورزی  نزدیک به ۹۰ سال سابقه فعالیت دارد و در حال حاضر وظیفه‌ی تأمین و تدارک نهاده‌های کشاورزی مانند کود، سم، بذر و نهال و ماشین‌آلات را بر عهده دارد. این شرکت در تمامی بنادر کشور ضمن داشتن موقعیت لجستیک، دارای رکورد روزانه ۱۵ هزار تن تخلیه‌ی محصول از کشتی است و می تواند روزانه ۱۳۷۰۰ تن محصول مانند بذر و کود جابجا کند.علاوه بر امکانات لجستیک، ظرفیت انبارهای شرکت نیم میلیون مترمربع است.

حمید رسولی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در حاشیه‌ی امضای این تفاهم‌نامه گفت: « مصرف کود در کشور کمتر از نصف میانگین جهانی و یک سوم مصرف کشورهای توسعه‌یافته است. کشاورزی و تولید غذا بدون کود یک فرض محال است و ۱۲۰ میلیون تن تولید کشاورزی بدون بهره‌مندی از کود امکان‌پذیر نیست. زمانی ما واردکننده‌ی کود اوره بودیم و در حال حاضر با کمک پتروشیمی به یکی از بزرگترین صادرکنندگان کود بدل شده‌ایم؛ همچنین در مورد کود پتاسه به توانمندی‌هایی دست یافته‌ایم».

رسولی این تفاهم‌نامه را نقطه‌ی عطف رشد و بروزرسانی کشاورزی دانست و گفت: « از اینکه در عرصه‌ی یک فناوری جدید وارد می‌شویم، بسیار خوشحال هستم و پیش‌بینی می‌کنم به نتایج بسیاری زیادی هم دست پیدا کنیم. از مدیران خود و همکاران ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نیز تقاضا دارم که این تفاهم‌نامه را نیز مانند سایر موضوعات فناوری نانو جدی بگیرند و امروز آغاز نوینی برای بهره‌برداری و استفاده از تکنولوژی در تأمین و تولید نهاده‌های کشاورزی است».

دکتر سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو بعد از معرفی بخشی از دستاوردهای کشور در فناوری نانو در مورد این تفاهم‌نامه گفت: « اقتصاد بسیار بزرگی در کشاورزی وجود دارد که تلاش می‌کنیم تا بیشترین بهره را ببریم. فناوری نانو فارغ از مزیت‌هایی چون جلوگیری از واردات، افزایش صادرات، ایجاد اشتغال و تولید محصولاتی با ارزش افزوده، یک خودباوری در کشور ایجاد کرده‌است که اگر اراده کنیم می‌توانیم پیشرفته‌ترین محصولات مبتنی بر فناوری نانو را در کشور تولید کنیم؛ بنابراین باید ظرفیت‌های نانو در زمینه‌ی تولید ثروت و توسعه مورد توجه قرار گیرد. امضای این تفاهم‌نامه نیز می‌تواند آغازی بر این خودباوری در کشاورزی باشد».

وی در ادامه افزود: « شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با ابزارهایی که در بازار محصولات مورد استفاده در کشاورزی در دست دارد، می‌تواند تقاضا برای تحقیق و توسعه ایجاد کند تا تحقیقات در این عرصه هدفمند شوند. در حال حاضر تحقیقاتی انجام شده و قابلیت‌هایی برای مواد ایجاد شده که در صورت نیاز در کشاورزی قابل ارائه است. در مواردی نیز که کشاورزان با مشکل مواجه شوند، مشکلات در قالب چالش صنعت فراخوان می‌شوند تا با کمک فناوری نانو مشکلات برطرف شود. فناوری نانو ضمن ایجاد ارزش افزوده، اگر مقرون به صرفه نباشد توجیه اقتصادی ندارد. بنابراین با این رویکرد محققان و فناوران نانو برای مشکلات راهکار ارائه خواهند کرد».