ناسا از فیلم‌های حاوی نقاط کوانتومی برای کشاورزی در فضا استفاده می‌کند

یوبی‌کیودی (UbiQD)، یکی از شرکت‌های توسعه‌دهنده مواد پیشرفته مستقر در نیومکزیکو، اعلام کرد که توسط ناسا، برای بهینه سازی و تولید انبوه فیلم های گلخانه ای اکسترود شده Ubigro برگزیده شده است. این فیلم‌ها برای استفاده در فضا و کاربردهای زمینی و به منظور کارهای گلخانه‌ای استفاده می‌شود. علاوه بر این، دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) به این شرکت حق ثبت اختراع کلیدی را در زمینه فناوری گلخانه‌ای اعطا کرده است.

فیلم UbiGro با نقاط کوانتومی ساخته شده‌ است، این ساختارها کوچک و سه‌بعدی هستند که نور را به روش‌های منحصر به فردی دستکاری و آن را به طول موج‌های مفیدتر برای کشاورزی تبدیل می‌کنند. نقاط کوانتومی در حال حاضر در حوزه‌های مختلفی از ترانزیستور و کرم‌های ضدآفتاب گرفته تا تلویزیون‌های LCD، تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند استفاده می‌شوند. ناسا برای توسعه برنامه‌ کشاورزی در خارج از زمین، یعنی رشد سبزیجات در ماه یا مریخ، قصد دارد از فناوری نقاط کوانتومی که توسط شرکت یوبی‌کیودی توسعه یافته، استفاده کند.

مت برگرن ، از مدیران ارشد شرکت یوبی‌کیودی گفت: «محصول Ubigro ما، که در زیر سقف نصب می‌شود، در بین تولیدکنندگان محبوبیت زیادی پیدا کرده است و پیشرفت‌های زیادی در بهره‌وری نشان داده است. اکنون تیم ما هیجان‌زده است که یک محصول کامل را به‌نام Ubigro Cover تهیه کند. در یوبی‌کیودی پیشرفتی که ما در فیلم‌های اکسترود شده انجام می‌دهیم، کلاس کاملاً جدیدی از محصولات را برای صنعت کشاورزی کنترل شده امکان‌پذیر می‌کند.»

پوشش Ubigro با استفاده از یک سیستم پلیمری نقاط کوانتومی (QD) ساخته شده است و می‌تواند نور را از طول موج کم بازده به طول موج کارآمدتر تبدیل کند که باعث رشد بهتر و سریع‌تر گیاهان شود. ناسا می‌تواند از این فناوری برای برنامه‌های آینده در فضا استفاده کند.

نتایج مطالعه‌ای که با حمایت مالی ناسا در دانشگاه آریزونا انجام شده، نشان داده است که هنگام استفاده از فیلم گلخانه‌ای یوبی‌کیودی، محصولات کاهو در یک محیط کنترل شده، با کارایی بالاتری رشد می‌کنند. نتایج مطالعه مقدماتی نشان داد که درصورت استفاده از فیلم‌های حاوی نقاط کوانتومی، با استفاده از نور نارنجی نرخ تولید کاهو جهش ۱۳ درصد و با نور قرمز رشد ۹ درصد را تجربه می‌کند. این مطالعه از سال ۲۰۱۸ آغاز شده‌است، هدف آن تولید نمونه اولیه گلخانه‌ای برای فضانوردان است تا در مدت زمان طولانی اقامت در فضا بتوانند با کشاورزی، غذای مورد نیاز خود را تولید کنند. مرحله اول تحقیق متمرکز بر پرورش کاهو بود که یک گزینه تغذیه‌ای مناسب برای ماموریت‌های فضایی محسوب می‌شود.

شرکت یوبی‌کیو‌دی مستقر در لوس‌آلموس، یک شرکت مواد پیشرفته است که به نوآوری‌هایی در به کارگیری نقاط کوانتومی در حوزه کشاورزی، انرژی پاک و امنیت روی آورده است. نقاط کوانتومی جدید شرکت یوبی‌کیو‌دی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا از این نانومواد برای ارتقاء محصولات خود استفاده کنند.