Biomac، پروژه‌ای برای کمک به شرکت‌های اروپایی در حوزه فناوری‌نانو

پس از دو سال کار ، پروژه Biomac آماده ارائه خدمات خود به شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی و همچنین مراکز تحقیقاتی است که در زمینه نانومواد زیستی کار می‌کنند.

Biomac یک پروژه Horizon 2020 است که اکوسیستم همکاری مشترک را تقویت می‌کند که در آن فناوری‌ها و راه‌حل‌ها با استفاده از نانومواد زیستی فعال (NBM) برای کاربردهای بازار آماده می‌شوند.

اکوسیستم BIOMAC دسترسی آزاد به امکانات خود (عین ۱۷ خط آزمایشی) و خدمات مکمل را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند، که کل زنجیره ارزش را پوشش می‌دهد. این خط تولیدها از عامل‌دار کردن زیست توده و مواد شیمیایی واسط تا NBMهای نهایی را فراهم می‌کند. AIMPLAS، به‌عنوان مرکز فناوری پلاستیک، مسئولیت خط آزمایشی شماره ۱۱، یک کارخانه آزمایشی اکستروژن واکنش‌پذیر (REX) برای پلیمریزاسیون PLA و کوپلیمرهای آن و تولید نانوکامپوزیت‌های مبتنی بر PLA را به عهده دارد.

خط آزمایشی Aimplas روی دو مورد آزمایش مختلف در پروژه Biomac کار می‌کند. از یک سو‌، در برنامه‌های کشاورزی‌، برای توسعه مستربچ‌های مبتنی بر PLA با نانوذرات برای استفاده در فرمولاسیون مالچ (پوشش غیرزنده در مورد استفاده درکشاورزی) و همچنین کوپلیمرهای PLA برای قالب‌گیری تزریق استفاده می‌شود. از طرف دیگر، در راه‌حل‌های بسته‌بندی مواد غذایی‌، برای توسعه فرمولاسیون نانوکامپوزیت PLA استفاده می‌شود.

پس از اعتبارسنجی خطوط آزمایشی Biomac از طریق ۵ مورد آزمایش داخلی در زمینه‌های خودرو، کشاورزی، بسته‌بندی مواد غذایی، ساخت و ساز و صنایع الکترونیکی چاپی، این پروژه آماده است تا یک تعامل با ذینفعان را آغاز کند. این تعامل از اواخر ماه دسامبر ۲۰۲۲ آغاز می‌شود.

جاه‌طلبی BIOMAC تقویت و حفظ نوآوری در زمینه صنایع اقتصاد زیستی اروپایی، با کاهش زمان رسیدن محصول به بازار فناوری‌نانو و در نتیجه کاهش هزینه و خطرات است.

نانومواد زیستی فعال (NBM) پاسخ بسیاری از چالش‌های جامعه ما است. با این حال، بسیاری از موانع فنی، اقتصادی و نظارتی هنوز مانع استقرار کامل پلیمرها و نانومواد زیستی فعال در بازار می‌شوند و اجرای راه‌حل‌ها را بر اساس چنین موادی محدود می‌کنند. پروژه جدید Horizon2020 BIOMAC با هدف کاهش این موانع و تقویت اقتصادی اروپا است. این یکی از بزرگترین پروژه‌های EC با ۳۳ شریک (دانشگاه، موسسات و شرکت‌ها) از ۱۲ کشور اروپایی است.

این پروژه از برنامه تحقیق و نوآوری Horizon 2020 اتحادیه اروپا تحت توافق‌نامه اعطای شماره ۹۵۲۹۴۱ بودجه دریافت کرده است. شرکاء این پروژه عبارتند از: Auth ، Eubia ، Beeco ، LTU ، BBEU ، لیست ، Rise ، ATB ، Uedin ، Aimplas ، FH-WKI .CNANO ، ITENE ، AIMEN ، POLIMI ، DTI ، NNT ، IDE ، AXIA ، UBU ، ABIS ، EXELISIS ، EUBP ، UNIPD ، IRIS ، RDC ، DIAD ، OHM ، EVERSIA ، ACC ، NOVAMONT ، ISQ ، STAM