سفارش نیم میلیون دلاری برای فیلترهای نانویی

استارت‌آپ نانویی لیک‌تک (LiqTech) موفق به دریافت یک سفارش نیم میلیون دلاری از صنعت نفت و گاز شده است. این سفارش، در راستای استفاده از فیلترهای لیک‌تک برای بازیابی مونواتیلن گلیکول (MEG) می‌باشد.

لیک‌تک یک شرکت فناوری پاک است که محصولات و سیستم‌های فیلتراسیون بسیار تخصصی تولید و به بازار عرضه می‌کند. سفارش ۰٫۵ میلیون دلاری جدید، برای یک سیستم فیلتراسیون کامل مربوط به بازیابی مونواتیلن گلیکول در صنعت نفت و گاز بوده که موفقیتی چشم‌گیر برای این استارت‌آپ تلقی می‌شود. این اولین سفارش دریافتی لیک‌تک برای یک پروژه فراساحلی است که توسط یک شرکت بزرگ نفتی ایالات متحده ارائه شده که در اروپا مشغول فعالیت می‌باشد.

انتظار می‌رود که سیستم درخواستی در سال ۲۰۲۳ میلادی برای این شرکت نفتی ارسال گردد. این سیستم، مبتنی بر فناوری غشایی کاربید سیلیکون  (SiC) لیک‌تک است که مزایای فنی منحصربه‌فردی برای مصرف‌کنندگان به دنبال دارد. گفتنی است که این استارت‌آپ دارنده دارایی‌های فکری باارزشی بوده که به آن امکان می‌دهد تا پیشرفته‌ترین فناوری‌های فیلتراسیون کاربیدسیلیکون سرامیکی را برای تصفیه گاز و مایع ارائه نماید. این سیستم پیش از این برای تصفیه آب آشامیدنی و همچنین تصفیه آب‌ استخرها و محیط‌های تفریحی نیز معرفی شده بود. با توجه به عملکرد بسیار خوب لیک‌تک، این شرکت چندی پیش برای عرضه عمومی سهام نیز اقدام نمود.

مونواتیلن گلیکول به‌طور گسترده‌ای توسط تولیدکنندگان نفت‌و‌گاز در سرچاه‌ها و خطوط لوله برای جلوگیری از تشکیل هیدرات در شرایط خط لوله استفاده می‌شود. در تأسیسات تولید گاز دریایی در آب‌های عمیق، جایی که قرار گرفتن در معرض دماهای پایین‌تر در خطوط لوله زیر دریا معمول است، «MEG» برای مهار هیدرات استفاده می‌شود. غشاهای کاربیدسیلیکونی تولیدی لیک‌تک قبلاً عملکرد خود را در این موارد به خوبی نشان داده و مشتری کنونی این عملکرد را مورد پسند قرار داده و بهبود عملکرد قابل توجه نسبت به روش‌های و فناوری‌های موجود را تأیید کرده است و از همین رو برای خرید پا پیش گذاشته است. این اولین سفارش سیستمی برای این مشتری بوده و چندین سایت دریایی دیگر به‌عنوان کاندیدای بالقوه برای نصب در سال ۲۰۲۳ شناسایی شده است.

فی چن (Fei Chen)، مدیرعامل لیک‌تک در خصوص سفارش جدید دریافتی از صنعت نفت‌وگاز ابراز داشته: «ما بسیار خوشحالیم که این سفارش قابل توجه را برای برنامه بازیابی MEG دریافت کرده‌ایم. این سفارش، پتانسیل بازار فناوری غشای سیلیکون کاربید لیک‌تک را در صنعت نفت‌و‌گاز گسترش می‌دهد. با بازیابی کارآمد MEG، مشتری از کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مصرف انرژی بهره‌مند خواهد شد. ما مفتخریم که این سهم تأثیرگذاری را داشته باشیم. ما مشتاقانه منتظر تحویل اولین سفارش این سیستم در اوایل سال ۲۰۲۳ میلادی و همکاری نزدیک با مشتری برای نصب بالقوه آن در سایت‌های دیگر هستیم.»