در تلسکوپ آژانس فضایی اروپا از نانولوله‌کربنی استفاده می‌شود

شرکت کاناتو (Canatu)، با آژانس فضایی اروپا (ESA) توافق‌نامه‌ای برای تهیه یک فیلتر مسدودکننده نوری با استفاده از نانولوله‌های کربن (CNT) منحصر به‌فرد به‌عنوان یک ساختار پشتیبانی امضا کرده است. این فیلتر برای استفاده در تلسکوپ آتنا (تلسکوپ پیشرفته برای اخترفیزیک انرژی بالا) مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

این نوع فیلتر طراحی شده است تا در حالی که طول موج‌های دیگر را مسدود می‌کند، اشعه ایکس از آن عبور کند و تصویربرداری دقیق اشیاء آسمانی را امکان‌پذیر کند. این فیلترها بسیار شکننده هستند، بنابراین به طور معمول با پشتیبانی مش فلزی تهیه می‌شوند. در طی این پروژه نه ماهه، شرکت کاناتو یک فیلتر اشعه ایکس کاملاً مبتنی بر نانولوله‌کربنی با ساختار پشتیبان کاملاً جدید ایجاد می‌کند که انتقال بالاتری را در مقایسه با مش فلزی فراهم می‌کند.

این فیلتر جدید بر روی یک قاب فلزی نصب شده و در حالی که انتقال اشعه ایکس بالا را ارائه می‌دهد، اشعه ماوراء بنفش/vis/IR را مسدود می‌کند. این فیلتر در شیشه جلویی آشکارسازهای اشعه ایکس برای بهره‌برداری از حساسیت بالا و امکان تصویربرداری دقیق اشیاء آسمانی استفاده می شود.

ساختار پشتیبان مبتنی بر CNT انتقال اشعه ایکس بالاتر را فراهم می‌کند و استحکام مکانیکی بالا، سازگاری با خلاء و پایداری حرارتی را ایجاد می‌کند. همچنین قادر به مقاومت در برابر گرادیان‌های فشار بوده و از نظر شیمیایی خنثی است.

شرکت کاناتو با Ametek فنلاند و دانشگاه پالرمو (UNIPA) در زمینه توسعه فیلتر نوری برای ESA همکاری خواهد کرد. ایلکا وارجو، مدیرعامل شرکت کاناتو می‌گوید: «ما مشتاقانه منتظر همکاری با ESA در مورد این پروژه جدید هستیم.» وی گفت: «تخصص ما در تطبیق ساختارهای شبکه CNT برای زمینه‌ها و مصارف مختلف است و این پروژه به فناوری پلتفرم ما فرصتی دیگر برای نشان دادن تطبیق پذیری، قابلیت اطمینان و امکان‌سنجی آن می‌دهد.»

الساندرا سیاپپونی، مهندس اپتیک در ESA  می‌گوید: «CNT‌های شرکت کاناتو پتانسیل قابل توجهی برای انواع برنامه‌های جدید در زمینه‌های نجوم و فراتر از آن دارند. ما آمادگی این فناوری را برای استفاده در برنامه‌های فضایی نشان می‌دهیم.»

برای ارزیابی توانایی مؤثر، آزمایش های دقیق از جمله تست‌های لرزش، تست انتقال اشعه ایکس و اندازه‌گیری جذب فرکانس رادیویی (RF) انجام می‌شود.

هدف اصلی مأموریت آتنا پاسخ به سؤالات کلیدی در اخترفیزیک در مورد چگونگی شکل‌گیری خوشه‌ها و کهکشان‌ها، و همچنین چگونگی رشد سیاهچاله‌ها و شکل دادن به محیط اطراف خود است. راه‌اندازی آن برای سال ۲۰۳۳ برنامه‌ریزی شده است.

لازم به ذکر است که CNTهای کاناتو با یک فرآیند منحصر به فرد ایجاد می‌شوند که تطبیق‌پذیری و قابلیت اطمینان مورد نیاز را برای راه‌حل‌های بسیار مهندسی شده تضمین می‌کند.