چینی‌ها به دنبال تولید گرافن و پیشی‌گرفتن از ژاپن هستند

در حال حاضر چین بیشتر مواد کربنی فعال مورد استفاده در تولید الکترود خود را از ژاپن وارد می‌کند. با راه‌اندازی یک شرکت نوپا، چین به دنبال تولید گرافن با ویژگی‌هایی مناسب برای تولید ابرخازن است تا وابستگی خود را به ژاپن به حداقل برساند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که استارتاپ چینی کایکی زین کایلیو (Caiqi Xin Cailiao) در حال آماده‌سازی برای تولید انبوه مواد گرافن به منظور تولید ابرخازن در آینده نزدیک است.

براساس این گزارش‌ها، CAIQI قبلاً آزمایش‌های تولید انبوه و جمع‌آوری کمک‌های مالی حدود ۱۰ میلیون یوان (۱٫۴میلیون دلار) را انجام داده است.

به گفته لی جیانهوی، بنیان‌گذار CAIQI، بیشتر آنچه در حال حاضر به‌عنوان گرافن تولید انبوه می‌شود در واقع اکسید گرافن است که یکی از مشتقات گرافن بوده که فاقد ویژگی‌هایی نظیر نازک بود و استحکام گرافن است. این شرکت می‌گوید که با موفقیت گرافن مقاوم در برابر ولتاژ و چگالی انرژی بالا را برای ساخت ابرخازن‌ها ایجاد کرده است و در حال ساخت یک خط تولید ۱۵۰ تنی است.

در حال حاضر، چین ۹۰ درصد از کربن فعال شده خود را از خارج وارد می‌کند. این مواد که بیشترین استفاده را در ساخت الکترود دارد، بیشتر از شرکت تولید مواد شیمیایی ژاپن یعنی کوراری (Kuraray) وارد می‌کند. Caiqi قصد دارد با تولید مواد گرافنی مناسب برای ساخت ابرخازن، از کوراری پیشی بگیرد.

لی گفت، اگرچه ابرخازن‌ها در مدت زمان کوتاهی قابل شارژ و تخلیه هستند و در بسیاری از شرایط مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما تاکنون به دلیل محدودیت هزینه در مقیاس بزرگ مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. اما Caiqi، که مزیت هزینه تولید پایین را دارد، می‌تواند سناریوهای جدیدی را برنامه‌ریزی کرده و  با این کار دیگر گرافن محدود به آزمایشگاه نخواهد بود.