تولیدکننده پارچه‌های آنتی باکتریال: نانومواد در تار و پود پارچه‌ها تنیده شده است

مدیرعامل شرکت میلاد پرنیان ایرانیان وارد شدن نانومواد به تار و پود پارچه را یکی از دلایل ماندگاری بالای خواص آنتی‌باکتریال در منسوجات تولیدی این شرکت اعلام کرد.

پارچه‌های اسپان‌باند یا بافته نشده کاربردهای متعددی از جمله ساخت تجهیزات پزشکی و آرایشی بهداشتی دارند. در صورتی که لازم باشد از این پارچه‌ها در حوزه پزشکی استفاده شوند باید ضدمیکروبی شوند، در نتیجه مواد آنتی‌باکتریال روی آن آغشته می‌شود. شرکت میلاد پرنیان ایرانیان به جای استفاده از مواد شیمیایی آنتی‌باکتریال، اقدام به تولید مواد آنتی‌باکتریال به روشی سبز و با استفاده از پوست مرکبات کرده است.

زهرا صبح‌سوز، مسئول فنی شرکت می‌گوید: «ما اقدام به تولید نانوذراتی کردیم که علاوه براین که سازگار با محیط‌زیست است، حساسیت، سمیت و تحریک‌پذیری را به حداقل می‌رساند.»

امیرحسین بختیاری، مدیرعامل شرکت میلاد پرنیان ایرانیان می‌گوید: «زمانی که بعد از تولید یک محصول، نانویی می‌شود، تولید کننده باید سطح بیرونی محصول را به مواد نانویی آغشته کند که بعد از مدتی در اثر تماس با محیط اطراف این نانومواد از سطح جدا می‌شوند. کاری که ما انجام دادیم این است که موادنانویی را وارد تار و پود پارچه کردیم، در واقع دیگر مشکل از بین رفتن نانومواد را نداریم.»

این راهبرد موجب افزایش ماندگاری خواص نانومواد در پارچه می‌شود. مهندس بختیاری می‌افزاید: «آزمایش‌های انجام شده دو سال ماندگاری خواص نانومواد در این پارچه‌ها را تایید کرده است. البته ما مدعی هستیم که بیش از دو سال ماندگاری داریم اما مجوز برای دو سال ماندگاری صادر شده است. نانوذرات استفاده شده در این فناوری را نیز تولید می‌کنیم و بی‌نیاز از واردات هستیم. به همین دلیل قیمت تمام شده نانوذرات به نصف میزان وارداتی کاهش یافته است.»

این شرکت به دنبال صادرات به غرب آسیا است. لازم به ذکر است که برخی از مواد مورد استفاده در این شرکت، پیش از این خارج وارد می‌شد که در حال حاضر در این بخش به خودکفایی رسیده است.