رونمایی از خودرو شاسی بلند کانادایی مجهز به باتری گرافنی

کانادا نمونه اولیه یک خودرو SUV کاملا الکتریکی را ساخته است، که در آن از باتری‌های حاوی گرافن استفاده شده است. تقریبا تمام قطعات این خودرو در کانادا تولید خواهد شد.

پروژه پیکان (Project Arrow)، همکاری بین نزدیک به ۶۰ شرکت مختلف در کانادا است که توسط انجمن سازندگان قطعات خودرو (APMA) رهبری می‌شود. هدف این پروژه توسعه یک شاسی‌بلند (SUV) الکتریکی کاملاً کانادایی است. به تازگی در رویداد CES (نمایش لوازم الکترونیکی مصرفی) در لاس وگاس، یک نمونه اولیه کاملاً عملیاتی از این خودرو رونمایی شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت کانادا ۵ میلیون دلار کانادا (بیش از ۳٫۷ میلیون دلار) برای توسعه این شاسی‌بلند کامپکت الکتریکی کمک مالی کرده است. ایالت انتاریو متعهد شده است ۱٫۸ میلیون دلار کانادا (بیش از ۱٫۳ میلیون دلار) و کبک ۱٫۴ میلیون دلار کانادا (بیش از ۱ میلیون دلار) را در مدت ۱۸ ماه به مشاغل کوچک و متوسط که قطعات و سیستم‌های خودرو بدون آلایندگی می‌سازند، اختصاص دهد که این بودجه به شرکت‌های درگیر در پروژه پیکان نیز تعلق می‌گیرد.

به‌عنوان مثال، شرکت Fastco مستقر در کبک، چرخ‌هایی را عرضه کرده و شرکت لدارتک (Leddartech) پنج دوربین، چهار رادار و دو حسگر لیدار را برای این خودرو تولید کرده است. باتری توسط ولتا اکسپلور (VoltaXplore) ساخته می‌شود که سرمایه‌گذاری آن را شرکت سرمایه‌گذاری Martinrea International Inc و شرکت NanoXplore انجام داده‌اند. نانواکسپلور یکی از شرکت‌های فعال در حوزه گرافن است.

در واقع تنها قطعه‌ای که در کانادا ساخته نمی‌شود، صفحه نمایش داشبورد است که توسط شرکت چینی لنوو عرضه می‌شود. به گفته APMA، هیچ سازنده داخلی قادر به تولید این قطعه نبود.

با وجود نمونه اولیه چشمگیر، پروژه پیکان به این زودی وارد جاده‌ها نخواهد شد. پس از CES، این کانسپت در یک مسیر طولانی شامل تور دو ساله نمایش در نمایشگاه‌های خودرو و همچنین بازدید OEMها با هدف یافتن شریک تولیدی حرکت خواهد کرد.