تولید نانوذرات با خواص درمانی از طریق زیست‌سنتز

یافته‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که باکتری مهندسی شده از نظر ژنتیکی، قادر است بیوسنتز نانوذرات ملانین را انجام دهد. ماحصل فعالیت این باکتری ماده‌ای است که خواص درمان ضدسرطان و امکان تصویربرداری از تومور را دارد.

درمان فوتوترمال (PTT) توجه قابل توجهی را برای درمان تومورها به خود جلب کرده است زیرا حداقل مقدار تهاجم را داراست و از انتخاب مکانی نسبتا دقیقی برخوردار است.

ملانین نوعی رنگدانه چند منظوره است که به‌طور گسترده در پستانداران، گیاهان و میکروب‌ها وجود دارد و چشم‌انداز بسیار خوبی به‌عنوان یک عامل درمان فوتوترمال برای درمان سرطان دارد. متأسفانه، ملانین در دسترس تجاری معمولا توسط سنتز شیمیایی یا استخراج از نوعی ماهی موسوم به Sepia به دست می‌آید، که مانع از تولید در مقیاس بزرگ آن می‌شود و برخی از خطرات ایمنی بالقوه را ایجاد می‌کند.

به تازگی، یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور یان فی از انستیتوی فناوری پیشرفته شنژن (SIAT) آکادمی علوم چین، به همراه پروفسور لین جینگ از دانشگاه شنژن و پروفسور زو ژیائوهونگ از دانشگاه پزشکی گوانگدونگ، یک ژن تیروزیناز در اشرشیاکلی برای سنتز نانوذرات ملانین در شرایط ساده‌تر و سازگار با محیط زیست، بیان کرده است.

نانوذرات ملانین زیست‌سنتز شده، زیست‌سازگاری مناسب، پایداری عالی و سمیت اندک را به نمایش گذاشتند. یان از محققان این پروژه گفت: «این نانوذرات در طیف مادون قرمز نزدیک جذب قوی داشته و راندمان تبدیل فوتوترمال بالاتر (۹ /۴۸ ٪) در تابش لیزر ۸۰۸ نانومتری نسبت به نانوذرات پلیدوپامین شبه ملانین مانند شیمیایی داشتند.»

محققان همچنین عملکرد تصویربرداری فوتواکوستیک و اثربخشی ضد توموری نانوذرات ملانین بیوسنتزیک را ارزیابی کردند. نتایج نشان داد که نانوذرات ملانین زیست‌سنتز شده عملکرد تصویربرداری فوتوکوستیک عالی دارند و می‌توانند برای درمان فوتوترمال با هدایت تصویربرداری از داخل بدن استفاده شوند.

دکتر یان می‌گوید: «مطالعه ما یک روش جایگزین برای سنتز عوامل PTT با پتانسیل کاربرد گسترده در تشخیص و درمان سرطان ارائه داد.»