در سال ۲۰۲۳ از صنعت گرافن چه انتظاری دارید؟

با شروع سال ۲۰۲۳، فعالان بازار به دنبال پاسخ این سوال هستند که روند تجاری‌سازی گرافن در سال ۲۰۲۳ چگونه خواهد بود.

موسسه IDTechEx در گزارشی اعلام کرد که ۲۰۲۳ یک سال پر از اتفاقات جالب برای صنعت گرافن است. به نظر می‌رسد که دریافت سفارشات کلیدی، ارمغان موفقیت‌های بزرگی برای تولیدکنندگان گرافن با خود به همراه دارد، اما این مورد برای همه تولیدکنندگان اتفاق نمی‌افتد و یک سال چالش برانگیز پیش رو برای برخی دیگر از تولیدکنندگان گرافن است. با فروپاشی شرکت XG Sciences در سال ۲۰۲۲ فضای تردید در میان برخی شرکت‌ها ایجاد شده است. در طولانی مدت، تنها این شرکت قربانی نخواهد بود، بلکه بسیاری از آن‌هایی که بیش از یک دهه در این صنعت فعالیت کرده‌اند، ممکن است دچار فروپاشی شوند.

با شروع سال ۲۰۲۳، آینده یکی از شرکت‌های دیرینه گرافنی، یعنی شرکت مواد گرافن کاربردی (Applied Graphene Materials)، نامشخص به نظر می‌رسد.

با ورود به سال ۲۰۲۳، ظرفیت تولید موجود به راحتی از تقاضا فراتر می‌رود. با این حال، این امر متوقف نمی‌شود زیرا خط تولیدهای جدیدی نیز به زودی وارد مدار تولید می‌شوند و همین امر تولید بیشتری را روانه بازار خواهد کرد. بنابراین شرکت‌ها به دنبال مزیت‌های رقابتی خود خواهند بود. در آینده رهبران بازار گرافن شناخته می‌شوند، اما امروز چه کسانی رهبر این بازار هستند هنوز چندان مشخص نیست. بعضی از شرکت‌ها فراتر از انتظار عمل می‌کنند، اما رقابت میان شرکت‌ها هنوز در مرحله اولیه است.

سوالی که برای بسیاری مطرح می‌شود، این است که موفقیت برای چه بخش‌هایی انتظار می‌رود؟ فرصت‌های بازار برای نانوساختارهایی نظیر GNP ،GO و rGO گسترده است، از پوشش‌های صنعتی گرفته تا هدفون‌ها از این نانومواد استفاده می‌کنند. از نقش فزاینده‌ی گرافن در برنامه‌های مدیریت حرارتی محصولات مربوط به منسوجات گرافن و غشاها تعجب نکنید، منسوجات و غشاها دو حوزه‌ای هستند که در سال‌های اخیر گسترش قابل توجهی داشته و پتانسیل تجاری اولیه قوی دارند.

ذخیره انرژی و بتن از جمله حوزه‌های با پتانسیل بالا برای سال ۲۰۲۳ خواهد بود. توسعه باتری‌های گرافنی شرکت ولتااکسپلور (Voltaxplore) یکی از نشانه‌های این روند است. بتن در سال ۲۰۲۲ با گرافن توسعه قابل توجهی پیدا کرده است. انتظار می رود در طول سال ۲۰۲۳ شاهد افزایش تقاضا برای بتن‌های تقویت‌شده با گرافن باشیم.

تاکنون گرافن و اکسید گرافن بیشتر مورد توجه بوده اما یک رویکرد از پایین به بالا برای رشد گرافن نیز برای سال ۲۰۲۳ بسیار جذاب به نظر می‌رسد، این رویکرد تولید ویفرهای گرافن یا فیلم‌های شفاف است. کاربرد کلیدی این ماده در سال ۲۰۲۳ برای حسگرهای سامانه‌های مراقبتی خواهد بود. شرکت کاردا بیو که زیست‌حسگر تولید می‌کند، از بازیگران اصلی این بخش است. کاربردهای بالقوه انقلابی برای گرافن در فضای الکترونیک در مرحله اولیه باقی مانده است، اما با یک بودجه تحقیقاتی پایدار ، آماده شوید تا شاهد مقالات بیشتری در این حوزه باشید.

مواد دوبعدی فراتر از گرافن نیز خواهد رفت و ترکیبات نظیر نیترید بور و TMDS سفر تجاری خود را آغاز کرده‌اند اما هنوز نیاز به تحقیقات دانشگاهی بیشتر است.