با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییس جمهوری مدرسه کوانتوم دانشگاه صنعتی شریف افتتاح و مجموعه اتاق تمیز این دانشگاه مورد بهره برداری قرار گرفت.
افتتاح مدرسه علم و فناوری کوانتوم در دانشگاه شریف با حضور معاون رئیس جمهور
همزمان با ایامالله دهه فجر و چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور روحالله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییس جمهوری و رسول جلیلی رییس دانشگاه شریف؛ مجموعه اتاق تمیز این دانشگاه با هدف تحقیق و توسعه فناوریهای پیشرفته در حوزه میکروالکترونیک، حسگرها و عملگرهای نوین، سامانههای ریزمقیاس زیستی و محصولات زیستفناورانه مورد بهرهبرداری قرار گرفت و مدرسه علم و فناوری کوانتوم شریف با نام نوآوری کوانتوم شریف نیز با هدف آموزش و ترویج علم و فناوری کوانتوم در فضای علمی و مهندسی کشور افتتاح شد.
اثرگذاری تربیتیافتگان دانشگاه شریف بسیار زیاد است.
روحالله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییس جمهوری در این مراسم، ضمن تبریک ایامالله دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، قانون جهش تولید دانشبنیان را ظرفیت بالایی برای فعالان زیستبوم فناوری و نوآوری دانست و گفت: باید با کمک این قانون، کارهای کلانی را با بهرهمندی از ظرفیت و توانمندی مجموعههای بزرگ رقم زده و دستاوردهای قابل توجهی کسب کنیم.
وی با تاکید بر لزوم کیفیسازی پارکها افزود: در حال حاضر بین ۶۰ تا ۷۰ پارک فناوری در کشورمان فعالیت میکنند که این تعدد پارکها تنها منجر به تقسیم و کوچک شدن و پراکنش منابع؛ بدون کسب نتیجه و دستاوردی قابل قبول از منابع تخصیص یافته میشود.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییس جمهوری افزود: دانشگاه شریف را یک برند و نشان مقبول ملی و حتی بینالمللی دانست و با اشاره به اینکه داشتن نگاه ویژه و متفاوت به دانشگاه شریف، کاملا عادلانه است، ادامه داد: هجمه دشمن علیه دانشگاه شریف ناشی از اثرگذاری این دانشگاه در جامعه است.
ستادهای معاونت تخصصیتر فعالیت میکنند.
رییس بنیاد ملی نخبگان افزود: یکی از اقدامات معاونت علمی در دور جدید، تقسیم ستادها به دو حوزه «ستادهای توسعه فناوری موضوعی» و «ستادهای توسعه اقتصاد دانشبنیان بخشی» است. ستادهای توسعه فناوری موضوعی، شامل ستادهای نانو، بایو، کوانتوم و غیره که ذیل مرکز فناوریهای راهبردی معاونت فعالیت خواهند کرد، موضوعی عمل میکنند.
دهقانی همچنین، ماموریت ستادهای توسعه اقتصاد دانشبنیان بخشی را نیز توسعه بازار حوزههای فناورانهای چون انرژی، دیجیتال و غیره عنوان کرد و گفت: در این ستادها به دنبال بازارسازی و ایجاد بازارهای توسعه یافته در صنایع بزرگ خواهیم بود.
وی با اشاره به تغییر و تحولات اخیر معاونت علمی برای توسعه فناوریهای کاربردی و آیندهداری که کشور را برای رسیدن به توسعه یافتگی یاری میکند، خبر از ایجاد ستاد ویژه توسعه فناوریهای میکروالکترونیک داد و ماموریتهای آن را مدیریت و پیگیری در حوزه ایجاد فب و نرمافزارهای تخصصی در این عرصه عنوان کرد.
دهقانی همچنین به ارتقا و اصلاح ستاد توسعه فناوریهای فتونیک و لیزر به فناوریهای فتونیک، پلاسما و کوانتوم اشاره کرد و از عزم جدی معاونت علمی در راستای توجه ویژه به این دو بخش در کشور و توسعه فناوری در این حوزه گفت که در سالهای بعد شاهد ثمرات و دستاوردهای مشهود آن در جامعه خواهیم بود.
وی ادامه داد: سال ۸۹ قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانشبنیان تصویب شد و دستاوردهای قابل توجهی هم برای کشور داشت. اما خردادماه امسال را باید نقطه عطفی در توسعه زیستبوم فناوری و نوآوری دانست چرا که با تصویب قانون بسیار مترقی و پیشرفته جهش تولید دانشبنیان؛ منابع در اختیار این زیستبوم میتواند حداقل ۲۰ برابر شود.
به گفته دهقانی تامین اعتبارات مالی یکی از نقاط مثبت این قانون مترقی است که باید سعی کنیم از این منابع برای انجام کارهای بزرگ بهره بگیریم چون امروز ما قانونی داریم که از قوانین بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا هم مترقیتر و کاربردیتر است.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری همچنین خبر از ارتقای مدلهای مالی معاونت علمی داد، به نحوی که هزینهها صرف انجام کارهای ارزشمندی شود و در جاهای بزرگ و با ماموریتهای کلان و مشخص مورد بهره برداری قرار گیرد.
وی در ادامه سخنان خود با انتقاد از پراکندگی و تعدد فبلبها در کشور، گفت: در دنیا تجهیزات موجود در فبلبها حداقل روزی ۲۰ ساعت در شبانهروز خدماتدهی میکنند و اگر این دستگاهها کمتر از این بازه زمانی به کار گرفته شوند عملا توجیه اقتصادی ندارند. بنابراین باید سعی کنیم تعداد فبلبهای کمتر و تخصصی با کارآمدی و ارزشافزوده بالاتری در کشور ایجاد شود. در حال حاضر تمام دنیا در مسیر حذف هزینه برای زیرساختهای اضافی و استفاده از فضای کار اشتراکی هستند که این مدل مد نظر ما هم هست.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییس جمهوری ادامه داد: برای این کار باید از توان دانشگاهها استفاده و به شکل تخصصی در چند حوزه فناورانه مشخص فعالیت کنیم. دومین اقدام این است که کارها را به دو بخش ماموریتی و اقتصادی تقسیم کنیم و کارهای بزرگ را به شکل تخصصی انجام دهیم.
رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه ما در معاونت علمی مخالف اتصال بیواسطه دانشگاه به صنعت هستیم، بیان کرد: باید شرکتهای دانشبنیان و شرکتهای بزرگ فناورانه واسطی میان این دو طرف عرضه و تقاضای فناورانه باشند.
دانشگاه شریف مقتدر یعنی جمهوری اسلامی ایرانی مقتدر
در ادامه این جلسه، رسول جلیلی رییس دانشگاه شریف نیز با انتقاد از موضعگیریهای اخیر نسبت به دانشگاه شریف، گفت: این دانشگاه یکی از دانشگاههای افتخارآفرین و مهم کشور است و اگر اقتدار آن را تامین کنیم قطعا اقتدار جمهوری اسلامی ایران را تضمین خواهیم کرد.
وی افزود: این دانشگاه با وجود همه مشکلات و موانع سعی کرده به ماموریت ویژه خود برای تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص درست عمل کند؛ اما برای این کار نیازمند وجود نگاهی متفاوت به این دانشگاه در حوزه تامین بودجه و غیره هستیم.
به گفته جلیلی، دانشگاه شریف نیازمند نوسازی است تا به دانشگاه مقتدر کشور بدل شود و ماموریت خود را درست و کامل انجام دهد.مجموعه اتاق تمیز دانشگاه صنعتی شریف در دو بخش میکروالکترونیک و زیستی فعالیت میکند. اتاق تمیز میکروالکترونیک با هدف ارتقای توانمندیها و امکانات کافی در جهت ساخت ادوات و ریزافزارههای میکرو ونانومتری در محیط اتاق تمیز با کلاس ۱۰۰۰ و ۱۰۰۰۰ ساخته شده است. استفاده از خدمات این مجموعه برای کلیهی دانشجویان کشور، پژوهشگران، مراکز تحقیقاتی و صنایع مرتبط، میسر است.
فرآیندهای ممکن در بخش میکروالکترونیک شامل؛ لایهنشانی به روش کندوپاش، تبخیر حرارتیو پرتو الکترونی، زدایش تر و خشک، فوتو لیتوگرافی و لیتوگرافی نرم قابل ارائه خدمت است.محور فعالیتهای اتاق تمیز زیستی دانشگاه صنعتی شریف، طراحی و انجام مراحل تحقیق و توسعه محصولات مبتنی بر پزشکی بازساختی دانشگاه پیش از ورود محصول مورد نظر به بازار دارویی خواهد بود و مأموریت آن، ایجاد پل مطمئن و کارا میان مراحل آزمایشگاهی و پیش بالینی این نوع محصولات تا رسیدن به مرحله درمانی و تولید صنعتی محصول است. مدرسه علم و فناوری کوانتوم شریف نیز در تلاش است با برگزاری رویدادهای آموزشی از جمله کنفرانسهای ملی و بینالمللی، کارگاهها، مسابقات علمی و تولید محتوای فاخر از جمله پادکست، تدوین و تولید ویدئوهای آموزشی، معرفی و نقد برترین آثار منتشر شده و تولید اینفوگرافیها، در جهت بالندگی جامعه علمی قدمی مؤثر بردارد.از این مجموعه با توان و گروهی که گردهم آورده است انتظار میرود بتواند سالانه حداقل ۲۰۰ دانشآموخته نرمافزارهای کوانتومی را به کشور تحویل دهد.