هیدروسل نقره می‌تواند برای مقابله با بیماری‌ها موثر باشد؟

سندرم اختلال عملکرد ایمنی خستگی مزمن (CFS) یک بیماری ناامیدکننده برای افراد و پزشکان آن‌ها است. تصور می‌شود که علت اصلی ترکیبی از یک عامل عفونی، استعداد ژنتیکی و عوامل محیطی است. هیدروسل نقره فعال زیستی اشباع شده با ازن یک محصول برای تقویت سیستم ایمنی است. با این حال، آیا این روش برای درمان این سندرم ایمن و مؤثر است؟

سندرم اختلال عملکرد سیستم ایمنی خستگی مزمن، که همچنین به‌عنوان سندرم خستگی مزمن (CFS) یا آنسفالومیلیتیت میالژیک (ME) شناخته می‌شود، سال‌هاست که پزشکان و بیماران را کلافه کرده زیرا علائم آن حداقل شش‌ماه ادامه دارد و هیچ درمانی شناخته شده‌ای برای آن وجود ندارد. گزینه‌های درمانی بر مدیریت علائم از طریق تغذیه، ورزش، مدیریت درد و مشاوره برای مقابله با استرس و چالش‌های عاطفی متمرکز است.

هیدروسل نقره زیست فعال اشباع شده با ازن برای درمان CFS/ME نقش دارد. اما چه چیزی باید بیماران در مورد این روش درمانی بدانند؟

قبل از آنتی‌بیوتیک‌ها از نقره به‌عنوان یک میکروب‌کش استفاده می‌شد تا برخی مشکلات را درمان کند. دو مورد از رایج ترین انواع هیدروسل نقره Argentyn 23 و Sovereign Silver هستند. هر دو محصول “هیدروسل نقره فعال زیستی” در نظر گرفته می‌شوند، که حداقل ۹۸ ٪ ذرات با بار مثبت را در کوچکترین اندازه نانوذرات ممکن (۰٫۸ نانومتر) به خود اختصاص می‌دهد.

شرکت Bion Plus هیدروسل نقره فوق‌العاده اشباع شده با ازن را عرضه می‌کند (که گاهی اوقات با نماد شیمیایی Ago3 به آن اشاره می‌شود). این شرکت ادعا می‌کند که نانوذرات آن حتی کوچکتر از (۵ نانومتر) هستند و از طریق کانال‌هایی به‌نام AquaPorins، که به‌طور معمول آب و املاح بسیار کمی دارند، به سلول نفوذ می‌کنند.

در حالی‌که علت اصلی CFS کاملاً درک نشده است، یک نظریه این است که می‌توان عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی حل نشده را با این ترکیب رفع کرد. برای کسانی که CFS/ME را به احتمال زیاد ناشی از یک عامل عفونی مشاهده می‌کنند، تصور می‌شود که علائم طولانی مدت به دلیل فعال‌سازی سیستم ایمنی عمومی است. به‌عبارت دیگر، سیستم ایمنی بدن برای پاکسازی پاتوژن تلاش می‌کند و باعث علائم طولانی مدت می‌شود.

اگر یک دلیل عفونی نقش داشته باشد، قابل قبول است که تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با یک عفونت طولانی می‌تواند کمک کند.

نقره دارای خواص ضدمیکروبی است، اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه نقره در هنگام مصرف خوراکی مؤثر است، وجود ندارد. این که آیا نانوذرات نقره که توسط ازن احاطه شده و از طریق سیستم آبی به سلول منتقل می‌شوند، قدرت جنگی داخل سلولی را بر علیه عوامل بیماری‌زا افزایش می‌دهد یا نه هنوز مشخص نیست.

هیدروسل نقره برای درمان سرماخوردگی در رسانه‌های اجتماعی زیاد تبلیغ می‌شود. هنگامی‌که زیر زبان اسپری می‌شود، برخی از کاربران ادعا می کنند که به دلیل خاصیت ضدمیکروبی ذرات کوچک نقره، سرماخوردگی آن‌ها در دو تا سه روز از بین رفته است.

با این حال، علائم سرماخوردگی ممکن است به دلیل روند معمولی سرماخوردگی، که حدود یک هفته طول می کشد، بدون درمان بهبود یافته باشد. در حقیقت، بیشتر داروهای سرماخوردگی شواهد محدودی در مورد اثربخشی به ویژه در کودکان دارند.