تولید قایق‌هایی که با نانومواد سبک‌تر و مستحکم‌تر شده‌اند

هایدال اعلام کرد مستربچ‌های نانویی این شرکت برای ساخت کایاک (نوعی قایق) توسط شرکت نورس (Norse) مورد استفاده قرار گرفته است.

استفاده از مواد جدید پیشرفته گرافنی هایدال، کایاک نورس را ۳۰٪ سبک‌تر کرده و از ۲۳ کیلوگرم به ۱۶ کیلوگرم می‌رساند و باعث می شود بارگذاری و حمل و نقل را آسان‌تر کند. استفاده از گرافن در فرآیند تولید کامپوزیت با تزریق در خلاء هم باعث افزایش استحکام ضربه‌ای و هم سفتی شده و باعث بهبود مقاومت در برابر شکستگی در مناطق بحرانی کایاک می‌شود. کاهش لرزش نیز تجربه کاربر را در هنگام استفاده از این کایاک بهبود بخشیده است.

نورس در حال حاضر به ساخت کایاک‌های با کیفیت بالا شهرت دارد، این شرکت در حال حاضر ۱۲ طرح در نمونه کارها خود دارد. نورس از روش‌های قالب‌گیری تزریق خلاء برای اطمینان از کار بی‌عیب و نقص و توزیع یکنواخت مواد در سراسر کایاک استفاده می‌کند. این شرکت در حال حاضر ۳۰ کایاک از نمونه‌های جدید تقویت‌شده با گرافن را به فروش رسانده است و این نتایج انتظارات مثبت در مورد فروش احتمالی با شروع فصل را افزایش داده است. اولین کایاک‌ها به زودی به بازار اروپا می‌رسند.

کجتلی ساندویک، بنیان‌گذار نورس، با اظهار نظر در مورد کایاک جدید گرافن، گفت: «نتایج استفاده از گرافن از انتظارات ما فراتر رفته است و ما مطمئن هستیم که استاندارد جدیدی از آنچه ممکن است با یک کایاک دریایی انجام شود، با این کایاک‌ها به دست خواهد آمد. هرگز این نوع قدرت تأثیر را بر کایاک‌های دریایی با وزن سبک در تجربه ۲۰ ساله ما در تجارت قایقرانی دیده نشده است.»

گیث برودبنت، مدیرعامل شرکت هایدال گفت: «این یک چالش برای صنعت کامپوزیت‌ها بوده است که به‌طور مؤثر از نانومواد در فرآیند تزریق رزین استفاده کنند، اما اکنون با همکاری نزدیک با نورس روی یک راه حل رزین گرافنی، ما از پیشرفت‌های به دست آمده خوشحال هستیم. این نتایج فقط محدود به زمینه ورزش و اوقات فراغت نیست، ما معتقدیم این فناوری صرفه جویی در وزن را در حوزه‌های دیگر ایجاد خواهد کرد. نتایجی که نورس به دست آورده، پتانسیل تکرار در بخش‌های خودرو و هوافضا و دیگر زمینه‌ها را دارد.»

این کایاک‌ها در شرکت برگن نروژ طراحی شده و توسط شرکتی در سریلانکا به تولید رسیده است.