مرک به دنبال ساخت نانوواکسنی برای مقابله با ویروس EBV است

شرکت مرک و مودکس تراپیوتیکس برای ساخت و تجاری‌سازی واکسنی برای مقابله با ویروس EBV وارد همکاری مشترک شدند. در این واکسن از نوعی نانوذرات حاوی چند پروتئین مربوط به این ویروس استفاده شده است.

انتظار می‌رود همکاری جدیدی بین شرکت مرک (Merck) و مودکس تراپیوتیکس (Modex Therapeutics) شکل بگیرد که منجر به توسعه MDX-2201 MODEX شود که یک واکسن تحقیقاتی برای ویروس Epstein-Barr (EBV) است.

عفونی شدن با EBV که به دلیل ایجاد مونونوکلئوز عفونی و انواع خاصی از سرطان شناخته شده است، می‌تواند قوی‌ترین عامل خطر برای مولتیپل اسکلروز (MS) باشد. یک مطالعه سال گذشته نشان داد که ممکن است این نوع عفونت بیش از ۳۰ بار خطر ابتلا به MS را افزایش دهد.

براساس این توافق نامه، این دو شرکت برای ادامه توسعه بالینی MDX-2201 با هم همکاری خواهند کرد. آن‌ها همچنین برای ارائه یک برنامه داروی جدید تحقیقاتی (IND) با سازمان غذا و داروی آمریکا همکاری می‌کنند.

پس از تشکیل پرونده IND، مرک تنها مسئول توسعه بالینی و نظارتی واکسن و همچنین تجاری‌سازی بالقوه درمانی خواهد بود. گری از مدیران مودکس تراپیوتیکس در بیانیه مطبوعاتی گفت: «ما خوشحالیم که با مرک برای ایجاد واکسن علیه EBV  همکاری می‌کنیم، ویروسی که بسیاری را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است.»

مرک پیش از این واکسن‌هایی را برای کمک به محافظت در برابر برخی از سرطان‌ها ایجاد کرده است. اکنون این شرکت دیدگاه های خود را بر روی توسعه واکسن برای EBV تنظیم می‌کند.

EBV به طور عمده دو نوع سلول را آلوده می‌کند، سلول‌های اپیتلیال، که بیشترین سطوح بدن را پوشش می‌دهد، و سلول‌های B، نوعی سلول ایمنی که در MS دخیل است. پس از عفونت، ویروس در داخل این سلول‌ها در حالت خفته باقی می‌ماند. تحقیقات قبلی نشان داده است که سلول‌های ایمنی آلوده ممکن است در شروع حمله خود ایمنی که باعث ایجاد عصبی در MS می شود‌، نقش داشته باشند.

MDX-2201 یک واکسن آزمایشی است که با سکوی واکسن نانوذرات فریتین مودکس تراپیوتیکس ساخته شده است، که درآن می‌توان تا ۲۴ نسخه از آنتی ژن-یک مولکول قادر به ایجاد پاسخ ایمنی- را روی نانوذرات فریتین بارگذاری کرد. این واکسن‌ها با حمل مولکول‌های بیشتر آنتی ژن در سطح نانوذرات، ممکن است در مبارزه با بیماری قدرت بیشتری داشته باشند.

این واکسن جدید، به ویژه، از نانوذرات حامل چهار نوع پروتئین ویروسی – GP350 ، GH ، GL و GP42 ساخته شده است که برای ورود EBV به سلول‌ها مهم است. یک مطالعه بالینی تأیید کرد که این رویکرد چندتایی پاسخ ایمنی قوی در موش‌ها و میمون‌ها به وجود می‌آورد.