دومین چالش ارتقا ستاپ آزمایشگاهی به تجهیزات تجاری

در دومین فراخوان چالش ارتقاء ستاپ آزمایشگاهی به تجهیزات تجاری، از محققان و نخبگان کشور دعوت می‌شود تا با ثبت طرح تجهیز خود، پس از ارزیابی اولیه و کسب امتیاز لازم، ازحمایت‌های لازم برای ساخت نمونه تجاری تجهیز و امکان فروش آن به دیگر مراکز بهره‌مند شوند. از آنجایی که تجهیزات مرتبط با حوزه فناوری نانو مطابق با استاندارد به ISO/TS 18110 به دو دسته؛ تجهیزات تولید نانو ذرات (نانوذره، نانوپودر، نانو لوله، نانو پوشش، نانو الیاف، نانو ساختار و…) و تجهیزات مشخصه‌یابی نانو مواد (تجهیزاتی که برای تعیین اندازه، مورفولوژی، جنس و فاز جز نانو‌متری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند) تقسیم می‌شوند، تنها آن تجهیزاتی مشمول حمایت قرار می‌گیرند که در یکی از دو دسته تجهیز نامبرده قرار گیرند.

در این مرحله شرکت‌کنندگان فرصت دارند تا ۳۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ با مراجعه به سایت برنامه چالش‌های فناوری و نوآوری به نشانی؛ innoten.ir اقدام به ارسال طرح پیشنهادی یا طرح مفهومی تجهیز خود در قالب تکمیل فرم ثبت‌نام و پاسخ به سوالات نمایند.

پیشرفت در حوزه فناوری نانو از اولویت‌های کشور طی سال‌های اخیر به شمار می‌آید و این مهم مستلزم توسعه‌ی تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز این حوزه و ایجاد توانمندی برای ساخت است. در خصوص توسعۀ تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی حوزۀ نانو، رصد پژوهش‌های انجام شده حاکی از آن است که محصولات و تجهیزات بسیاری با کاربردهای مختلف در دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، تحقیقاتی و صنعتی توسعه یافته است. در بسیاری از موارد برای ساخت محصولات مورد نظر در مرحلۀ تحقیق و توسعه، ستاپ‌های آزمایشگاهی توسط مهندسین و نخبگان با امکانات اندک طرح‌ریزی و پیاده‌سازی می‌شوند و پس از انجام چند تحقیق و انتشار پایان‌نامه یا مقاله علمی، ستاپ ساخته شده بدون استفاده می‌ماند. این در حالی است که بسیاری از این ستاپ‌ها پتانسیل این را دارند که با انجام فعالیت‌های تکمیلی نظیر پیاده سازی اتوماسیون، طراحی صنعتی و غیره به یک تجهیز تجاری تبدیل و در بازار ارائه شوند. تاریخچۀ بسیاری از تجهیزات مرتبط با نانو موفق در بازار مؤید این مطلب است.

هدف از برگزاری این فراخوان، حمایت از ایده‌ها و طریق پیوند ایده‌ها، طرح‌های نوآورانه و توانمندی‌های صنعتی حوزه فناوری نانو به چرخه تولید، نیازهای مختلف بخش‌های پژوهشی و صنعتی مرتفع شود. همچنین با تبدیل ستاپ‌های آزمایشگاهی برآمده از طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی به تجهیز تجاری گامی موثر در توسعه و بومی‌سازی تجهیزات راهبردی حوزه فناوری نانو برداشته شود.

فراخوان پیش‌رو با رویکرد حمایت از ارتقاء و تبدیل ستاپ‌های آزمایشگاهی برآمده از طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی به تجهیز تجاری، به دنبال توسعه و بومی‌سازی تجهیزات راهبردی حوزه فناوری نانو است. از آنجاییکه تجهیزات مرتبط با حوزه فناوری نانو مطابق با استاندارد ISO/TS 18110 به دو دسته تجهیزات تولید نانومواد (نانوذرات، نانوساختارها و …) و تجهیزات مشخصه‌یابی نانومواد (تجهیزاتی که برای تعیین اندازه، مورفولوژی، جنس و فاز جزء نانومتری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند) تقسیم می‌شوند، تنها آن دسته از ستاپ‌های آزمایشگاهی مشمول دریافت حمایت می‌شوند که در یکی از دو دسته تجهیز نام برده جای بگیرند.

بازار قابل توجهی داشته باشد و قیمت تمام شده تجهیز بتواند با محصول خارجی مشابه رقابت کند.

تجهیزات مورد حمایت می‌تواند شامل تجهیزات در مقیاس‌های آزمایشگاهی، نیمه‌صنعتی و صنعتی باشد.

از طرح‌های پیشنهادی ساخت تجهیزات که احتیاج به حمایت اولیه دارند و همچنین دستگاه‌های ساخته شده در قالب حقوقی، در صورت احراز فاکتورهایی مانند ارتباط با نانو، راهبردی بودن، سطح فناوری و توانایی فنی تیم ارائه‌دهنده حمایت می‌کند

در حوزه تجهیزات مرتبط با فناوری نانو قرار گیرد.

ستاپ اولیه ساخته شده و هم اکنون امکان بهره برداری داشته باشد (ورودی این چالش نمی‌تواند یک ایده برای ساخت ستاپ باشد)

قابلیت ارتقاء و تبدیل شدن به تجهیز (قابلیت پکیج شدن، دارا بودن اتوماسیون و تکرارپذیری نتایج) را داشته باشد.

مقیاس‌پذیری تجهیز (قابلیت ارتقاء از تولید در مقیاس آزمایشگاهی به نیمه‌صنعتی و صنعتی) در رابطه با ستاپ‌های تولید نانومواد از ملاک‌های ارزیابی است.

فاقد نمونه تجاری‌سازی شده داخلی مشابه باشد. (برای اطلاع از تجهیزات تجاری شده مرتبط با حوزه فناوری نانو به آدرس https://inst.nanoindustry.ir مراجعه نمایید)

هسته فناور در قالب شرکت ثبت شده (حقوقی) باشد و یا در آینده امکان ثبت شرکت داشته باشد (تسهیلات صرفا به شرکت تعلق خواهد گرفت)

طرح تجهیز پیشنهادی باید به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم (تجهیزات جانبی که به تولید نانومواد کمک می‌کنند) منجر به تولید نانوماده (نانوذره، نانوپودر، نانو لوله، نانو پوشش، نانو الیاف، نانو ساختار و…) گردد و یا قابلیت شناسایی نانو مواد یا خواص ایجاد شده ناشی از آن‌ها را داشته باشد.