میسل‌ها با حمل دارو بیماری‌های التهابی روده را درمان می‌کنند

محققان از نانوذرات برای درمان بیماری‌های التهابی روده استفاده می‌کنند. در این راستا، محققان دانشگاه ایالتی آیووا می‌گویند نانوذرات تحویل دهنده دارو می‌توانند درمان بیماری‌های التهابی روده را که بر کیفیت زندگی میلیون‌ها نفر تأثیر می‌گذارد، بهبود بخشد.

میسل نانوساختاری است که از تجمع ذرات و مونتاژ آن‌ها تشکیل می‌شود. این کره‌ها هنگامی ایجاد می‌شوند که زنجیرهای مولکول‌های لیپیدی در معرض آب قرار بگیرند و باعث شوند سرهای آب‌گریز و آب دوست مولکول‌ها زمانی که در محیط آبی هستند خودآرایی داده و یک لایه درونی آبگریز و یک لایه خارجی آبدوست ایجاد کنند.

ریزیا باردان، استادیار مهندسی شیمیایی و بیولوژیکی در دانشگاه ایالتی آیووا می‌گوید که طراحی هوشمند میسل می‌تواند درمان شرایط روده مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو باشد.

باردان گفت: «محققان از اسید هیالورونیک، بیوپلیمر طبیعی که قبلاً در پزشکی استفاده می‌شده، برای ساخت میسل‌های درمانی استفاده کرده و می‌توان آن را با دارویی که پروتئین ایمنی معروف به STING را مهار می‌کند، پرکرد.»

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که فعال شدن این پروتئین می‌تواند علائم بیماری‌های التهابی روده را بدتر کند. سازمان غذا و داروی آمریکا هیچ دارویی را که پروتئین  STINGرا مهار کند تایید نکرده است. محققان می گویند که این تا حدودی به دلیل زدایش زودهنگان دارو است. در واقع داروها برای مهار STING مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، اما آن‌ها به سرعت از بدن پاک می‌شوند و نگه‌داشتن آن‌ها در بدن دشوار است، بنابراین آن‌ها اغلب نمی‌توانند به منطقه التهاب برسند.

باردان گفت: «مهم است که دارو به روده بزرگ ملتهب برسد. ما نمی‌خواهیم که آن را به صورت غیر اختصاصی در اندام‌های دیگر جمع کنیم.»

با این حال، میسلی که محققان ساختند می‌تواند با مهارکننده بارگیری شده و ساعت‌ها آن را در بدن نگه دارد. اسید هیالورونیک همچنین به طور طبیعی گیرنده‌های سلولی بیان شده در روده بزرگ ملتهب را هدف قرار می‌دهد و میسل‌ها را به محل التهاب می‌رساند. در آنجا، یک ماشه بار دارویی را آزاد می‌کند.

محققان می گویند در طولانی مدت میسل‌های مهارکننده می‌تواند بر طراحی داروهایی برای سایر بیماری‌های مرتبط با STING، مانند پارکینسون تأثیر بگذارد. آن‌ها گفتند که میسل‌ها نیز می‌توانند برای استفاده آسان و راحت به قرص تبدیل شوند.