جذب سرمایه ۱۰٫۵ میلیون دلاری برای توسعه نسل جدید میکرو LED و حسگر

ویوریل (VueReal) که یک استارت‌آپ کانادایی فعال در حوزه توسعه «LED»ها و سنسورهای نانویی است، موفق به جذب سرمایه ۱۰٫۵ میلیون دلاری شده است. این استارت‌آپ که هفت سال پیش تأسیس شده، بر چالش‌های فنی ساخت «LED» و حسگرهایی با اندازه‌های بین ۲ تا ۲۰ میکرون غلبه نموده و در صدد آن است که با این جذب سرمایه جدید، تعداد نیروی کار خود را در طی سه سال آینده بیش از دو برابر نموده و بدین وسیله راه را برای تجاری‌سازی محصولات خود هموارتر نماید.

رضا چاجی (Reza Chaji)، مؤسس و مدیرعامل ایرانی این استارت‌آپ که کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه تهران و دکتری را در دانشگاه واترلو گذرانده، در مصاحبه‌ای در خصوص محصولات منحصربه‌فرد این استارت‌آپ ابراز داشته: «حسگرهای بسیار کوچک توسعه‌یافته توسط ویوریل کاربردهای آینده‌نگرانه زیادی خواهند داشت. این استارت‌آپ‌ها می‌توانند حوزه‌های مختلفی از جمله زیست‌فناوری، مراقبت‌های بهداشتی، تولید پیشرفته و سایر بخش‌ها را متحول نمایند. نانوفناوری مقیاس‌پذیر برای نسل بعدی کاربردها، اساس کار ویوریل است.»

تأمین مالی جدید که از سوی مرکز فناوری توسعه پایدار کانادا (Sustainable Development Technology Canada) و نهاد سرمایه‌گذاری انتاریو (Invest Ontario) ارائه شده، به سرمایه‌گذاری ۱۸٫۵ میلیون دلاری ایالات متحده که در آوریل ۲۰۲۲ جمع‌آوری شده بود، اضافه می‌شود. پیش‌بینی شده که هزینه توسعه ۴۰ میلیون دلاری این استارت‌آپ، بر اساس درآمدهای این شرکت در طی سه سال آینده تأمین گردد.

چاجی در این خصوص می‌گوید: «ما در حال افزایش تولید برای رسیدن به یک بازار استراتژیک هستیم. سپس ما می‌خواهیم با چند شرکت کوچکتر در بازار محصولات مصرفی همکاری کنیم. ما فناوری پیشرفته‌ای را توسعه داده‌ایم که هزینه ساخت LEDها را کاهش داده، انرژی مصرفی آن‌ها را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد، عمر آن‌ها را افزایش می‌دهد و تشکیل تصاویری واضح‌تر بر روی صفحات نمایش را ممکن‌ می‌سازد. آن‌ها در مقایسه با دستگاه‌های سنتی کارآمدتر خواهند بود.»

بازار جهانی «micro LED»ها در سال ۲۰۲۱ حدود ۵۹۲ میلیون دلار برآورد شده و انتظار می‌رود که این بازار تا سال ۲۰۳۰ میلادی، سالانه با رشدی ۸۰ درصدی همراه باشد. تأمین بحرانی «LED»ها و حسگرها در طول سه سال اول همه‌گیری کرونا باعث شد تا برخی از شرکت‌ها برای تولید خود به آمریکای شمالی بازگردند. چاجی در این خصوص می‌گوید: «فناوری ویوریل برای چاپ LED و حسگرهای مورد نیاز برای بازار توسعه یافته است. این راه‌حلی مقیاس‌پذیر است که شما می‌توانید از آن در هر جایی استفاده کنید.»

لین لاورنس (Lean Lawrence)، مدیرعامل مرکز فناوری توسعه پایدار کانادا در خصوص این استارت‌آپ می‌گوید: «ویوریل به عنوان یک شرکت فعال در حوزه توسعه نیمه‌هادی‌ها و فناوری پاک، یک پلتفرم چاپ برای تولید کارآمد، عملی و مقیاس‌پذیر میکرو ال‌ای‌دی‌ها و حسگرها توسعه داده است. این پلتفرم، گسترش استفاده از میکرو ال‌ای‌دی‌ها و حسگرها را برای بخش‌های مختلف اقتصاد شامل خودروسازی، هوافضا، ساعت هوشمند، گوشی‌های هوشمند، تلویزیون، فناوری اطلاعات، پزشکی و موارد دیگر ممکن می‌سازد. هر کسی که در یک روز آفتابی بیرون از خانه از تلفن هوشمند خود استفاده کرده باشد، از فناوری ویوریل قدردانی خواهد کرد. این فناوری نه تنها صفحه نمایش را روشن‌تر می‌کند، بلکه انرژی مصرفی را هم کاهش داده و فرایند تولید آن، با ضایعات کمتری همراه است.»

باردیش چاگر (Bardish Chagger)، نماینده واترلو نیز ویوریل را به عنوان استارت‌آپی معرفی نموده که در تلاش است تا جهان را متحول ساخته و برخی از چالش‌های اصلی را حل نماید. وی در این خصوص می‌گوید: «زمانی که در فناوری پاک سرمایه‌گذاری می‌کنیم، در حال سرمایه‌گذاری در اقتصادی قوی و آینده‌ای پایدارتر هستیم.»