یک نانومحصول تسریع‌کننده درمان سرطان در ریل تجاری‌سازی قرار گرفت

شرکت نانوبیوتیکس (Nanobiotix) وارد مذاکرات برای قرارداد با یک شرکت بزرگ دارویی شده است تا با همکاری این شرکت، توسعه و تجاری‌سازی نانودارویی موسوم به NBTXR3 را تسریع کند.

NBTXR3 یک تقویت‌کننده درمان سرطان است که از نانوذرات اکسید هافنیوم تشکیل شده‌است. این ترکیب یک‌بار به‌صورت داخل توموری تزریق شده و با پرتودرمانی فعال می‌شود. NBTXR3دارویی مرکب از نانوذرات بلوری است که برای افزایش کارایی پرتودرمانی ساخته شده‌است. این نانودارو قبل از تابش پرتو به بیمار به‌صورت وریدی تزریق می‌شود و مسئولان شرکت نانوبیوتیکس معقتداند که اثرات ضد تومور پرتودرمانی را افزایش می‌دهد؛ بنابراین بیمار برای انجام جراحی آمادگی بهتری پیدا می‌کند. NBTXR3در هر تومور جامدی که می‌تواند با رادیوتراپی و در هر ترکیب درمانی، به ویژه مهار کننده های بازرسی ایمنی درمان شود، استفاده شود. بیشتر سرطان‌های سر و گردن از اپیتلیوم مخاطی در حفره دهان، حلق و حنجره گرفته می‌شوند. در مجموع آن‌ها به‌عنوان سرطان سر و گردن (HNSCC) شناخته می‌شوند. جراحی و رادیوتراپی گزینه‌های درمانی پایه برای اکثر بیماران HNSCC مرحله اولیه در نظر گرفته می‌شوند، اما این درمان‌ها با عوارض قابل توجهی همراه است. نانوذراتNBTXR3، که توسط شرکت نانوبیوتیکس ساخته شده برای مقابله با تومورهای جامد سرطان سر و گردن طراحی شده است.

نتیجه کارآزمایی‌های بالینی نشان می‌دهد هنگامی‌که در رادیوتراپی از NBTXR3استفاده می‌شود، در کشتن سلول‌های سرطانی و در کنترل رشد تومور مؤثرتر است. علاوه‌بر این، فراتر از اثرات NBTXR3 به‌عنوان عامل واحد، مطالعات نشان داده اند که اثر ضد توموری درمان شیمی درمانی مبتنی بر سیس پلاتین هنگام ترکیب با NBTXR3 بهبود یافته است.

سال گذشته فاز سوم کارآزمایی برای ارزیابی NBTXR3  درمان بیماران سالخورده انجام شد و نتایج نشان داد که اثرات درمانی این ماده به کنترل رشد تومور و تقویت شیمی‌درمانی کمک می‌کند.

نانوبیوتیکس یک برنامه مقابله با سرطان از طریق تحریک سیستم ایمنی بدن را آغاز کرده است که نانوداروی NBTXR3 در این راستا تولید شده‌است. نتایج آزمون‌های بالینی و پیش‌بالینی انجام شده نشان می‌دهد که این نانودارو نقش مهمی در مقابله با سرطان از طریق تحریک سیستم ایمنی بدن دارد.