چالش توسعه فناوری مایع سازی گاز طبیعی در مقیاس کوچک (Mini LNG)

هدف از برگزاری این چالش ارائه ایده‌های فناورانه، نوآورانه و بدیع در زمینه طراحی، ساخت و بهره‌برداری دستگاه مایع سازی گاز طبیعی در مقیاس کوچک (Mini LNG) و توسعه فناوری آن با توجه شرح نیازمندی و الزامات ارائه شده در راهنمای چالش به منظور بومی‌سازی ال ان جی و توسعه واحدهای کوچک مقیاس در کشور است. لذا از نخبگان، صاحبان ایده و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور کشور دعوت می‌شود، طرح‌های فناورانه و نوآورانه خود را از طریق سایت اینوتن تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ ارسال نمایند.

صنعت نفت و گاز از مهمترین صنایع ایران در تامین انرژی و رشد اقتصادی است و به جرات می‌توان گفت تاثیر زیادی در پیشرفت و تعالی کشور دارد. یکی از مهمترین و تخصصی‌ترین حوزه‌های صنایع نفت، صنعت ال‌ان‌جی و صنایع جانبی آن است. علاوه بر کمبود خوراک، مسائلی مانند تأمین فناوری در مقیاس بزرگ، تأمین منابع بودجه‌ای، تحریم‌ها و مشکلات سیاسی پیش روی ایران قرار دارد‌ که سبب می‌شود ایران نتواند سهم قابل‌توجهی از بازار جهانی ال‌ان‌جی را تصاحب کند.
جایگزینی ال‌ان‌جی با سوخت‌های مایع نفتی در ناوگان حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و دریایی نه‌تنها از لحاظ زیست‌محیطی به‌شدت توصیه می‌شود بلکه از لحاظ اقتصادی نیز توجیه‌پذیر است. افزون بر آن صادرات ال‌ان‌جی به کشورهای همسایه از طریق زمینی یا کشتی‌های کوچک برای بازارهای موردی و نزدیک مانند پاکستان و هند قابل پیش‌بینی است.
ورود ال‌ان‌جی به عرصه کاربرد آن به‌عنوان سوخت و روند رو به رشد آن که عمدتاً ناشی از دلایل زیست‌محیطی و اقتصادی است عاملی برای توسعه واحدهای کوچک‌ مقیاس ال‌ان‌جی خواهد بود. از سویی دیگر فناوری‌های مورد نیاز برای واحدهای کوچک‌مقیاس ال‌ان‌جی از طریق سازندگان داخلی قابل دستیابی بوده و امکان سرمایه‌گذاری‌ جهت تجاری‌سازی این محصول در توان بخش‌های غیردولتی است.
در همین راستا معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و شرکت ملی نفت ایران به منظور ارتقاء تاب‌آوری ملی، رقابت‌پذیری بین‌المللی، کاهش ارزبری و همچنین بهره‌مندی از ظرفیت زیست‌بوم فناوری و نوآوری، چالشی با عنوان “توسعه فناوری مایع‌سازی گاز طبیعی در مقیاس کوچک (Mini LNG)” را مطرح نموده و از طرح‌های فناورانه و نوآورانه در این زمینه حمایت می‌نمایند. بدین منظور از نخبگان، صاحبان ایده و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور کشور دعوت می‌نماید تا طرح‌های خود را با توجه به شرح نیازمندی و الزامات مطرح شده از طریق سایت Innoten.ir ارسال نمایند.

  1. راهکارها و طرح‌های ارائه شده باید کاملاً شفاف و روشن باشند.
  2. گزارش‌ها و آنالیزهای ارائه شده باید از مراجع معتبر و براساس استانداردهای مورد قبول ارائه شده در راهنمای چالش باشند و با ملاحظات فنی مغایرتی نداشته باشد.
  3. تفسیر و شرح نتایج براساس اصول علمی و بر پایه مستندات انجام شده باشد.
  4. در صورت نیاز و تشخیص کلیه مراحل انجام کار قابل بازدید و ارزیابی باشد.
  5. استفاده از روش‌های پرهزینه و بدون توجیه اقتصادی قابل قبول نیست.
  6. طرح قابلیت تجاری‌سازی داشته باشد.
  7. طرح‌های دارای مستندات طراحی اولیه در اولویت هستند.
  8. پیش‌بینی زمانی ساخت این تجهیز نباید بیش از ۴ سال باشد.

حمایت‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان

  • کمک به تهیه و تنظیم نقشه راه طراحی، ساخت، برنامه کاری و زمانی آزمون (آزمایشگاهی، کارگاهی و میدانی) و ارائه خدمات فنی و مهندسی به شرکت‌های تابعه.
  • مشاوره به تیم‌های برتر از طریق معرفی افراد با تجربه جهت پیشبرد اهداف پروژه.
  • حمایت از فرآیند شتاب‌دهی تیم‌های برتر، توسعه فناوران و شرکت‌های زایشی دانش‌بنیان جهت ساخت Mini LNG.
  • تسهیل در اخذ مجوز پروژه ساخت Mini LNG از شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان.
  • همکاری در توسعه فناوری‌های پیشنهادی در زمینه ساخت Mini LNG، با استفاده از کلیه ظرفیت‌های قانونی موجود نظیر عدم الزام به انجام تشریفات قانون برگزاری مناقصات برای تولید بار اول اقلام فناورانه و راهبردی در معامله با شرکت‌های دانش‌بنیان
  • فراهم‌سازس شرایط استفاده از تسهیلات ویژه گمرگس شرکت‌هاس دانش‌بنیان جهت تسریع و تسهیل واردات برخی از اقلام کلیدی با هدف کاهش ریسک اجرای فعالیت‌های پروژه.
  • ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز آزمون‌های آزمایشگاهی، کارگاهی و میدانی Mini LNG
  • تامین منابع مالی مورد نیاز طراحی، ساخت و اجرای آزمون‌های میدانی
  • حمایت در قالب تحقیق و توسعه از محل هزینه قطعی شده مالیات شرکت‌ها و تسهیلات کم بهره.
  • حمایت از ساخت محصول تا سقف ۲۰ میلیارد تومان
  • ایجاد ساز و کار صدور ضمانت‌نامه، تسهیل و تسریع در فرآیندهای بانکی و اعطای تسهیلات از طریق صندوق‌ها با رعایت ضوابط و قوانین جاری معاونت.

حمایت‌های شرکت ملی نفت ایران

  • همکاری در فرآیند شناسایی طرح‌های حائز صلاحیت به منظور تشکیل کنسرسیوم و پیشنهاد آن‌ها به معاونت.
  • همکاری و مشاوره در شناسایی زنجیره تامین داخلی و خارجی اقلام وارداتی پروژه.
  • صدور مجوزهای لازم و در صورت امکان تامین زیرساخت‌های فیزیکی و قانونی مرتبط با وزارت نفت برای انجام طرح‌های فناورانه
  • تخصیص منابع مالی جهت حمایت از طرح‌های فناورانه تعریف شده
  • همکاری در مراحل تدوین استانداردها و دستورالعمل‌های مورد نیاز در مراحل طراحی و ساخت و انجام آزمون‌های عملکردی Mini LNG.
  • همکاری و تسهیل‌گری در مراحل اعطای تسهیلات مصوب وزارت نفت از محل بودجه بند (الف) تبصره ۱۸ جهت ساخت Mini LNG.
  • تضمین دریافت خدمات و خرید Mini LNG بر اساس مفاد موافقت‌نامه (به مدت ده سال پس از موفقیت در آزمون‌های میدانی).
  • در صورت نیاز سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با استفاده از ظرفیت‌های موجود در صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی نفت