اعطاء گرنت برای توسعه روش سنتز نمک مذاب به منظور تولید نانوذرات

اعطاء گرنت برای توسعه روش سنتز نمک مذاب به منظور تولید نانوذرات

یکی از محققان دانشگاه ایلینویز برای درک بهتر روش سنتز نمک مذاب موفق به دریافت گرنت از بنیاد ملی علم شده است. روش سنتز نمک مذاب، فرآیند جالب برای تولید نانوذرات با خواص ویژه است.

بنیاد ملی علم (NSF) در طی سه سال ۲۷۰،۰۰۰ دلار کمک هزینه به استاد شیمی دانشگاه ایلینویز برای تحقیق روی روش سنتز نانوذرات خواهد داد.

نانوذرات به دلیل خاصیت منحصر به فردی که دارند در زمینه‌های متنوعی مانند الکترونیک و زیست شناسی استفاده می‌شوند. یکی از روش‌های امیدوارکننده برای تولید نانوذرات با خواص ویژه، روشی موسوم به سنتز نمک مذاب (MSS) است.

به زبان ساده، سنتز نمک مذاب شبیه به درست کردن سوپ است، فقط شما به جای ذرات گوشت، نانوذرات درست می‌کنید. دانشمندان مواد شیمیایی خاصی را با هم مخلوط کرده و آن‌ها را گرم می‌کنند تا زمانی که در یک مایع ذوب شوند. سپس مواد شیمیایی دیگری را اضافه می‌کنند، موادی که می‌خواهند به نانوذرات تبدیل شوند. این مواد شیمیایی در مایع داغ حل می‌شوند و با یکدیگر واکنش نشان می‌دهند تا ذرات ریز تشکیل شوند. با خنک شدن مایع، این ذرات شروع به چسبیدن به هم و رشد می‌کنند و در نهایت نانوذرات مورد نظر را تشکیل می‌دهند.

این حمایت مالی به دلیل توانایی سنتز نمک مذاب در تولید نانوذرات با کیفیت بالا و با خواص کنترل شده به این دانشمند اعطاء شده است. این روش بسیار مطلوب است، زیرا فرایندی سازگار با محیط زیست، مقرون به صرفه و ساده برای کار کردن است، اما اشکالی نیز وجود دارد. این روشگاهی به آزمایش و خطا متکی است و منجر به ناکارآمدی آن می‌شود.

لی می‌گوید: «یک مشکل این است که ما کاملاً درک نمی‌کنیم که چگونه این ذرات در طول سنتز نمک مذاب شکل می‌گیرند و رشد می‌کنند، بنابراین کنترل اندازه و شکل آن‌ها دشوار است.برای حل این مسئله، ما می‌خواهیم از روش‌های ویژه اشعه ایکس برای تماشای چگونگی شکل‌گیری و رشد نانوذرات اکسید فلزی (MONPs) استفاده کنیم. با انجام این کار، امیدواریم که بتوانیم بفهمیم که چگونه می‌توان خصوصیات آن‌ها را بهتر کنترل کرد، که این نتایج می‌تواند به فناوری‌های جدید و بهتر منجر شود. »