پوشش نانویی به صورت آزمایشی در زیرساخت‌های فولادی استرالیا استفاده می‌شود

پوشش نانویی به صورت آزمایشی در زیرساخت‌های فولادی استرالیا استفاده می‌شود

شرکت اسپارک تکنولوژیز (Sparc Technologies) از شروع آزمایش‌های میدانی روی EcoSPARC (افزودنی گرافنی که به پوشش‌های ضدخوردگی اضافه می‌شود) با همکاری وزارت زیرساخت‌ها و حمل و نقل استرالیا جنوبی (DIT) خبر داده است.

شمع‌های فولادی برای پروژه ترمیم Streaky Bay Jetty به وزارت زیرساخت و حمل و نقل استرالیا جنوبی تحویل داده شد تا پوشش‌دهی آن‌ها توسط این وزارت‌خانه صورت گیرد. همچنین از قبل پوشش‌نانویی این شرکت نیز در اختیار وزارت زیرساخت قرارداده شده است.

شمع‌های مربوط به این آزمایش میدانی در سه مکان در امتداد اسکله قرار می‌گیرند که طیف گسترده‌ای از شرایط را تحمل کند. این شمع‌ها در طول این آزمایش میدانی که شش ماه طول خواهد کشید، از نظر ویژگی‌هایی نظیر چسبندگی مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهند گرفت.

انتظار شرکت اسپارک تکنولوژیز این است که پوشش در ماه ژوئن روی شمع‌ها قرار داده شود و در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ آزمایش روی این پوشش‌ها صورت گیرد. شرکت اسپارک تکنولوژیز انتظار دارد که در اواخر سال جاری برای دومین آزمایش میدان روی پل وست‌بیچ در آدلاید با وزارت زیرساخت وارد همکاری شود.

هدف اصلی آزمایشات میدانی ارزیابی کاربرد و عملکرد پوشش تقویت‌شده با ECOSPARC در شرایط دنیای واقعی است. شرکت اسپارک تکنولوژیز تقاضای شدید برای آزمایشات میدانی ECOSPARC از سوی صنایع مختلف را دریافت کرده و این تقاضاها به عنوان شواهدی مبنی بر علاقه‌بازار به پوشش‌های جدید ضدخوردگی تلقی می‌شود. وزارت زیرساخت و حمل و نقل استرالیا دارایی‌هایی به ارزش تقریباً ۴۵ میلیارد دلار دارد که می‌توان از فناوری EcoSparc برای بهبود عملکرد آن‌ها استفاده نمود.

پیش از این آزمایش‌هایی روی این پوشش در سه ماه سوم سال ۲۰۲۳ انجام شده بود که عملکرد مثبت این پوشش را نشان داد. در آن آزمایش‌های مشخص شد که انتشار دی‌اکسیدکربن کاهش یافته و هزینه‌های مربوط به سازه‌های فولادی با این پوشش کاهش محسوسی پیدا کرده است. آزمایش‌های مقاومت در برابر چرخه حرارتی بحرانی توسط شرکت ثالثی انجام شده که نتایج نشان می‌دهد هنگام استفاده از پوشش‌های تقویت شده با ECOSPARC در مقایسه با پوشش‌های بدون ECOSPARC، کاهش قابل توجهی در ترک خوردگی به دست می‌آید. پیشگیری و به تعویق انداختن ترک خوردگی نقش مهمی در گسترش عمر پوشش‌های محافظ دارد. یکی از علت‌های اصلی وخامت پوشش، که منجر به خوردگی و تخریب می‌شود، بروز ترک در جوش‌ها و سطوح زاویه‌ای است.

به اعتقاد مسئولان این شرکت، نتایج مثبت آزمایش‌های میدانی، موجب تحریک تقاضای بازار برای پوشش‌های نانویی شده و صاحبان زیرساخت‌ها و سازه‌های فولادی را برای استفاده از این فناوری ترغیب می‌نماید.