آزمایشگاه مرجع ارزیابی محصولات نانویی کشاورزی افتتاح شد

آزمایشگاه مرجع ارزیابی محصولات نانویی کشاورزی افتتاح شد

با حضور آقای نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی و دکتر عماد احمدوند دبیر ستاد توسعه‌ فناوری‌های نانو و میکرو، آزمایشگاه مرجع محصولات نانویی کشور افتتاح شد.

آزمایشگاه مرجع محصولات نانویی و معرفی تولیدات فناورانه مشترک پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و ۱۲ شرکت دانش‌بنیان با حضور وزیر جهاد کشاورزی افتتاح شد.

محمدعلی نیکبخت وزیر جهادکشاورزی در مراسم افتتاح این آزمایشگاه که در محل پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران در استان البرز برگزار شد، گفت: برای رسیدن به کشاورزی دانش‌محور و تولید یکنواخت و پایدار، انجام تحقیق و پژوهش، آموزش درست به بهره‌برداران و ترویج استفاده از فناوری‌های نوین راهکاری اساسی محسوب می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه با انجام اقدامات ذخیره‌سازی مواد غذایی و خوراکی‌های مورد نیاز سفره خانوار در سال جاری، ذخایر کالاهای اساسی اکنون نسبت به سال‌های گذشته بسیار فراوان تر و اصلأ قابل مقایسه با گذشته نیست.

وزیر جهادکشاورزی با تاکید بر ضرورت ایجاد ارزش افزوده برای محصولات کشاورزی گفت: با توجه به این‌که تراز تجاری محصولات صادراتی و وارداتی کشاورزی در سال گذشته بالغ بر ۲ میلیارد دلار بهبود یافته، یقینا رشد اقتصادی بخش کشاورزی برای بهار سال جاری بیشتر از زمستان ۱۴۰۲ هم خواهد شد.

سیدمجتبی خیام‌نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی هم در این مراسم گفت: تمام تلاش پژوهشگران و محققان ما این است که سفره غذایی مردم و درآمد کشاورزان و بهره‌برداران تقویت شود.

وی با تاکید بر این که ارائه خدمات فناوری‌های نوین به موسسات مادری با اولویت کاهش خلأ تولید و حداکثرسازی و پایداری تولید محصولات کشاورزی از دیگر اهداف سازمان تات است، افزود: تمرکز محققان ما همچنین از طریق مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان با اولویت تامین داخل و صادرات است.

محسن مردی مشاور عالی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی نیز ضمن معرفی بخش‌های مختلف پژوهشگاه گفت: آزمایشگاه مرجع نانو پژوهشگاه در راستای توسعه فناوری نانو در تولیدات کشاورزی با تایید کمیته راهبردی فناوری نانو وزارت جهاد کشاورزی در زمینه صدور گواهی تاییدیه محصولات نانویی کشاورزی فعالیت خواهد داشت.

مسوول هماهنگی موسسات تحقیقات ملی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در استان البرز افزود: با توجه به مرجع بودن این مرکز در کشور، هر محصول کشاورزی که در ایران تولید می‌شود، هسته اصلی آن در این پژوهشگاه تولید شده است.

وی تقاضامحوری را از ارکان پژوهش معرفی کرد و گفت: با تغییر تفکر سازمانی، اکثریت پروژه‌های ما مشترک با سازمان‌های تحقیقاتی  و شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود.

بازدید از بخش تحقیقات ژنتیک و بانک ژن گیاهی ملی ایران و مزرعه موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در راستای معرفی ارقام جدید گندم و جو اقلیم‌های مختلف از دیگر برنامه‌های بازدید یک روزه وزیر جهاد کشاورزی و هیات همراه از موسسات تحقیقاتی سازمان تات در استان البرز بود.