آشنایی با پژوهش‌سرای جابربن حیان قزوین رتبه هفتم آزمایشگاه‌های توانا و رتبه نخست مسابقات ماهر

آشنایی با پژوهش‌سرای جابربن حیان قزوین رتبه هفتم آزمایشگاه‌های توانا و رتبه نخست مسابقات ماهر

پژوهش‌سرای جابربن‌حیان قزوین دارای چهار آزمایشگاه شیمی، فیزیک، زیست و نانوفناوری است و تنها پژوهش‌سرای مجهز به آزمایشگاه نانو در استان قزوین است و ۶ سال است که به صورت ویژه در زمینه نانوفناوری فعالیت می‌کند و سالانه حدود ۶۰۰۰ نفر دانش‌‌آموز در این مرکز با نانوفناوری آشنا می‌شوند و آموزش می‌بینند که تقریبا نیمی از این تعداد از سایر نواحی و مناطق استان هستند که اطلاعات آن‌ها در سامانه تسما ثبت گردیده است.

سانتریفیوژ، اسپاترینگ (لایه‌نشانی)، اسپکتروفتومتر (UV)، شیکر، الکتروریسی، آون، اسپین کوتر، گلاوباکس، هود آزمایشگاهی، کوره الکتریکی، pHمتر، هیتر استیرر از جمله تجهیزات این پژوهش‌سرا است. همچنین میکروسکوپ الکترونی دو منظوره STM, AFM در پژوهش‌سرا موجود است که البته میکروسکوب AFM به علت نداشتن محافظ فعال نمی‌باشد.

آقای منوچهر رضایی با مدرک کارشناسی ارشد ایران‌شناسی از دانشگاه بین‌المللی امام خمینی در کنار خانم منور احمدی کارشناس ارشد شیمی تجزیه، خانم فاطمه افلاطونی دکتری شیمی و آقای مهندس حسین لاچینی دانش‌آموخته رشته الکترونیک در این پژوهش‌سرا به خدمت مشغول هستند.

آقای رضایی حدود ۸ سال کارشناس پژوهش‌سراهای استان بوده و اکنون از این تجارب در مدیریت پژوهش‌سرا بهره می‌برند.

صحبت‌های آقای رضایی مدیریت پژوهش‌سرا، در رابطه با فعالیت‌های این مجموعه را در ادامه می‌خوانیم.

ایشان درخصوص رتبه‌های کسب شده توسط این مرکز در عرصه نانو گفت: «هر ساله رتبه کشوری در زمینه‌های مختلف حوزه نانو داشتیم و امسال هم همکاران پژوهش‌سرا موفق به کسب رتبه اول و عنوان فعال‌ترین دبیر در مسابقه ماهر شدند و همچنین در ارزیابی عملکرد آزمایشگاه‌های نانو، موفق به کسب مقام هفتم در بین ۹۲ آزمایشگاه شدیم. آبتین و رامتین قاسم‌پور مدال‌آوران المپیاد نانو و جشنواره دانش‌آموزی نانو نیز از دانش‌آموزان فعال مرکز ما بوده‌اند.

شرکت در مسابقه ماهر، کار بر روی تولید نانوذرات از طریق سنتز سبز گیاه اکالیپتوس، مرزه، پنیرک، گزنه و آویشن و کار بر روی خاک پنتونیت (گل سرشوی) و خواص سنتز نانویی آن از جمله  پروژه‌ها و رویدادهای در دست اقدام این پژوهش‌سرا در حوزه نانوفناوری است.

آقای رضایی در رابطه با دوره‌های توانمندسازی دبیران که در سال‌های پیش توسط باشگاه برگزار شده، اظهار داشتند که در این جلسات شرکت داشته و کیفیت آن را بالا ارزیابی می‌کنند و همکارانشان نیز دوره‌های تخصصی نانو را گذرانده‌اند.

ایشان ارتباط باشگاه نانو با پژوهش‌سرا را خیلی خوب ارزیابی کرده و انتظار دارند که مثل گذشته، دوره‌های آموزشی برای مدیران و دبیران پژوهش‌سرا برگزار گردد؛ همچنین ارتباط مدیران آموزش و پرورش شهر قزوین را با ترویج و فعالیت درحوزه نانوفناوری را خیلی خوب قلمداد کرده و بیان کردند که در این مورد حمایت لازم را داشته و نیروهای مورد نیاز را در بخش نانوفناوری در اختیارشان قرار داده‌اند.

وی درباره تعامل با سایر پژوهش‌سراها گفت: «با توجه به اینکه بنده هم‌زمان هم مدیر پژوهش‌سرا و هم کارشناس پژوهش‌سراهای استان هستم تعامل زیادی با سایر مدیران پژوهش‌سرا دارم و کارگاه های آموزشی نانوفناوری برای همه مدیران پژوهش‌سرای استان برگزار کرده‌ام.»

آقای رضایی درخصوص برگزاری کلاس‌های آموزشی نانو و آشنا نمودن دانش‌آموزان با علم نانو اظهار داشت: «امسال نیز همچون سالهای گذشته کلاس‌های نانو را برای دانش‌آموزان با هدف شرکت در المپیاد نانو برگزار کردیم توصیه من این است که برگزاری المپیاد نانو را مثل سابق به پژوهش‌سراها واگذار کنید. با توجه به اینکه پژوهش‌سراها متولی آموزش نانو هستند در برگزاری المپیاد نانو در حال حاضر هیچ نقشی ندارند».

آقای رضایی در مورد مزایای شرکت در مسابقه ماهر و نیلوفر آبی این طور شرح داد: «با انواع نانوساختارها و کاربردهای آن آشنا شدیم؛ تجربه کردیم که ساخت برخی نانوساختارها به هزینه و زمان زیادی نیاز ندارد و از امکانات محدود و قابل دسترس می‌توان بعضی از مواد نانویی را تولید کرد و از نتایج کار لذت برد. برای تشویق همکاران به شرکت در این مسابقات علاوه بر اطلاع‌رسانی و تاکید در جلسات مختلف، از رتبه‌های برتر همکاران شاغل در پژوهش‌سرا تقدیر و تشکر شد و در گروه‌های مختلف فضای مجازی منطقه‌ای و استانی اطلاع‌رسانی انجام شد و بنر موفقیت همکاران در اداره کل آموزش و پرورش نصب گردید. کسب چندین رتبه برتر کشوری توسط همکاران و دانش‌آموزان پژوهش‌سرای جابربن حیان قزوین سبب تشویق سایر دانش‌آموزان و همکاران به شرکت در این دو مسابقه شده است.»

همچنین در خصوص استفاده از حمایت شبکه فناوری‌های راهبردی گفتند که قبلا اطلاعی از این شبکه نداشتم ولی امسال گزارش‌ها و درخواست‌های خود را برای شبکه لبزنت ارسال کردیم انشاالله بتوانیم از حمایت این شبکه بهره‌مند شویم. همچنین با عضویت در این شبکه می‌توانیم آخرین دستاوردهای آزمایشگاهی را در این شبکه مشاهده کنیم و آخرین یافته جدید علمی و آزمایشگاهی را به اشتراک قرار دهیم.

آقای رضایی برنامه‌ریزی و تولید محتوای جذاب و به‌روزرسانی آن، تامین تجهیزات و مواد مورد نیاز، داشتن اساتید مجرب نانو و حمایت مسئولین و مشوق‌های مادی و معنوی را لازمه فعالیت بیش‌تر پژوهش‌سرا در حوزه‌ی نانوفناوری می‌داند. همچنین تدریس جذاب نانو و بیان مفید بودن این دانش و تولیدات آن را در جذب دانش‌آموزان به شرکت در المپیاد نانو موثر قلمداد می‌کند.

ایشان حمایت مادی و معنوی باشگاه از پژوهش‌سراهای فعال در حوزه نانو و همچنین برگزاری جلسات و دوره‌های آموزشی در باشگاه برای مدیران و دبیران پژوهش‌سرا را موجب شکل‌گیری تعامل سازنده بین باشگاه و پژوهش‌سرا می‌دانند و اعتقاد دارند برگزاری گردهمایی مدیران پژوهش‌سرا و بازدید مدیران از پژوهش‌سراها در جهت آشنایی با اهداف و برنامه‌های سایر مدیران باعث شکل‌گیری تعامل سازنده بین پژوهش‌سراهای مختلف می‌شود.

پیشنهاد آقای رضایی برای بهبود عملکرد، خطاب به آموزش و پرورش و همچنین باشگاه نانو، حمایت و تشویق باشگاه و ادارات آموزش و پرورش از پژوهش‌سراها و همچنین واگذاری برگزاری المپیاد نانو به پژوهش‌سراها است.

برای اطلاع از برنامه‌های پژوهش‌سرای جابربن‌حیان و هماهنگی برای استفاد از تجهیزات آزمایشگاه این پژوهش‌سرا می‌توانید با شماره‌های ۰۲۸۳۳۳۶۳۵۰۴ و ۰۹۱۹۶۶۱۴۶۶۰ تماس بگیرید.