«رویداد روز فناوری های نانو و میکرو» در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد

«رویداد روز فناوری های نانو و میکرو» در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد

«رویداد روز فناوری های نانو و میکرو» با حضور اساتید، دانشجویان، پژوهشگران و دست اندرکاران این حوزه ، ۲۲ خرداد ماه در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

دکتر امیر عبداله زاده،معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در این مراسم ضمن تشکر از همکاری و حمایت اساتید و دست اندرکاران این رویداد گفت: دانشگاه تربیت مدرس در حوزه نانو جز پیشتازان کشور بوده و سهم بسیاری را در ارتقا علوم فناوری نانو داشته است. پس از سال ۸۲ که ستاد ویژه فناوری نانو در کشور ایجاد شد، در سال ۸۴ دوره کارشناسی ارشد در دو رشته نانو مواد و نانو الکترونیک برای نخستین بار در کشور در این دانشگاه شکل گرفت.
وی ادامه داد: در سال ۸۶ دوره دکتری فناوری نانو در دانشکده فنی و مهندسی راه‌اندازی شد و در همان سال در سایر دانشکده‌ها از جمله؛ کشاورزی، پزشکی، منابع طبیعی و غیره نیز این رشته‌ها ایجاد شد.


دکتر عبداله زاده تاکید کرد: رتبه ایران در تولید علم در کل دنیا ۱۶ و رتبه تولید علم در حوزه نانو، ۵ است. در ۱۲ سال گذشته نزدیک به ۲ هزار و صد پایان نامه ارشد و دکتری و ۷۰ اختراع ملی و ۱۲ اختراع بین المللی در این حوزه شاهد بودیم. همچنین در دانشگاه تربیت مدرس ۲۵۰ طرح پژوهشی و قرارداد خارج دانشگاهی در زمینه نانو فناوری توسط اعضای هیأت علمی و دانشجویان انجام شده است.
معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس در پایان ضمن ابراز امیدواری از افزایش حمایت‌های بیرون از دانشگاه، ارتقای علمی در زمینه پژوهش‌های حوزه نانو را مرهون این دست از حمایت‌ها دانست.


دکتر سید مهدی رضایت، رئیس گروه سرمایه انسانی ستاد ویژه فناوری‌های نانو و میکرو نیز در ادامه این رویداد به بیان تاریخچه این ستاد و اهداف آن پرداخت.
وی آگاهی بخشی، سیاست گذاری، توسعه فناوری، صنعت و بازار داخلی و خارجی و ارزیابی برنامه‌ها و دستاوردها را از جمله هداف این ستاد عنوان کرد و بهبود کیفیت زندگی مردم و تولید ثروت از طریق توسعه پایدار فناوری نانو را چشم‌انداز ستاد دانست.
دکتر رضایت، دانشگاه تربیت مدرس را نخستین دانشگاهی دانست که در حوزه نانو با این ستاد همکاری خود را شروع کرده و در حال حاضر از موفق‌ترین دانشگاه‌ها در زمینه تربیت دانشجو به حساب می‌آید.
رئیس گروه سرمایه انسانی ستاد نانو در ادامه خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۳۰۶۸ تجهیزات آزمایشگاهی در زمینه نانو در دانشگاه‌ها وجود دارد و بیش از ۴۰۰ شرکت فعال در حوزه‌های مختلف نانو از جمله انرژی، درمان و پزشکی، کشاورزی و غیره فعالیت می‌کنند.
دکتر رضایت کل محصولات تولید شده در حال حاضر توسط این رشته را ، ۱۸۱۴ محصول عنوان کرد و افزود: حجم فروش محصولات نانو ساخت ایران در سال ۱۴۰۱ ، ۳۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده و ۴۸ مقصد صادراتی در ۵ قاره دنیا برای تولیدات ایرانی تعریف شده است.
دکتر محمد ضابطیان، مدیر پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس به عنوان سخنران دیگر همایش، انجام تحقیقات جهت دار و اخذ حمایت برای پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری و همچنین محصولات تولیدی در این زمینه را از اهداف این بخش معاونت پژوهشی دانست و برگزاری دو پنل این همایش را در حمایت‌های پژوهشی و حمایت‌های فناورانه موثر خواند.


دکتر سید محمد ختمی ماب، دبیر کارگروه سرمایه انسانی ستاد نانو ،ضمن معرفی حمایت‌های این حوزه در چهار قالب؛ پایان نامه، مقالات منتشر شده در نشریات معتبر، اساتید محصول محور و ماموریت محور و حمایت از نشریات علمی فناوری نانو ، به تشریح این حمایت‌ها پرداخت.
همچنین در این مراسم آثار برگزیده در بخش مسابقه دانشجویی معرفی و تقدیر شد. گشایش نمایشگاه جانبی از برخی محصولات برتر حوزه نانو در رشته‌های مختلف از دیگر برنامه‌های این رویداد علمی بود.