مزیت روانکار نانویی؛ افزایش دوام موتور و کاهش مصرف بنزین

مزیت روانکار نانویی؛ افزایش دوام موتور و کاهش مصرف بنزین

مدیرعامل یکی از شرکت‌های نانویی تولیدکننده روانکارهای نانویی معتقد است که استفاده از محصولات نانویی این شرکت علاوه برای افزایش دوام موتور به کاهش مصرف بنزین نیز کمک می‌کند.

شرکت آرین پترو ایده از جمله شرکت‌هایی است که گواهی نانومقیاس برای روغن موتورهای نانویی دریافت کرده است. حجت‌اله ریاضتی، مدیرعامل شرکت آرین پترو ایده می‌گوید: «آرین پترو ایده یک شرکت خانوادگی است که از سال ۱۳۸۶ شروع به فعالیت کرده است. در طول چند سال گذشته، ما گریس پمپ‌های فشار قوی وزارت نفت را تولید و به بازار عرضه کرده‌ایم. همچنین انواع گریس‌ها و روانکارها را تولید کرده‌ و به سبد محصولات خود اضافه کردیم، گریس‌هایی که عمدتا وارداتی بودند و ما در ایران آن را تولید کردیم. طی سال‌های گذشته با ستاد توسعه فناوری‌نانو و میکرو نیز تعامل داشتیم. ستاد نانو درخواست تولید محصولی را دریافت کرد که تا کنون در ایران ساخته نشده بود، ما این محصول را برای پتروشیمی رازی فرموله کرده و تحویل دادیم، در حال حاضر از این محصول در صنعت استفاده می‌شود. در بخش روانکار نیز، نسل جدید روانکارهای نانو را تولید کردیم. در نمایشگاه ایران نانو ۱۴۰۲ نیز روی توسعه بازار روانکارهای نانو متمرکز شدیم.»

وی در پاسخ به این سوال که چرا روانکارها مهم هستند و فناوری نانو چه کمک به روانکارها کرده است، گفت: «روانکار موجب کاهش اصطکاک و تسهیل در حرکت می‌شود، بنابراین هر چیزی که حرکت می‌کند می‌تواند از روانکار بهره‌مند شوند. روانکارها با ایجاد لایه‌ای روی سطح، حرکت را تسهیل می‌کنند. روانکار در جلوگیری از خوردگی و کاهش دما نیز موثر هستند و در برخی موارد نظیر روغن‌های هیدرولیک، اعمال نیرو نیز به عهده روانکار است. با استفاده از فناوری‌نانو، پایداری روانکار بیشتر شده و خواص جانبی بیشتری به آن اضافه می‌شود. برای مثال در روغن موتور، وجود نانومواد موجب پر شدن خراش‌های داخل موتور شده و مانع از روغن‌سوزی می‌شود.

روغن موتور نقش به‌سزایی در عملکرد خودرو در روزهای گرم تابستان دارد. روغن موتور آرین پترو ایده برای خودروهای کیا، ریو، پژو ۲۰۶ و آریو قابل استفاده است. وجود نانوذرات در روغن موتور موجب افزایش طول عمر روغن و موتور خودرو می‌شود. این نانوذرات قادراند تا منافذ موجود در سیستم موتور را پر کنند و در نتیجه روغن‌کاری با کارایی بهتری انجام می‌شود. بهبود روغن‌کاری منجر به دفع سریع‌تر و کارآمدتر گرما از خودرو می‌شود. حجت‌اله ریاضتی  می‌گوید: «محصولی که ما تولید کردیم در بطری‌های ۳۰۰ میلی‌لیتری به انواع روغن‌های موجود در بازار اضافه شده و عملیات پخت در داخل موتور انجام شده و یک لایه روانکار پایدار در داخل موتور ایجاد می‌کند که این کار موجب پرشدن خط و خش‌های داخل موتور می‌شود. با این کار اصطکاک کم شده و خودرو با صدای کمتر کار می‌کند. زمانی که موتور برای مدتی کار نکند نظیر آخر هفته‌ها، روانکار از روی قطعات موتور ریزش می‌کند و در صورت شروع به کار مجدد، استهلاک آن افزایش می‌یابد. روانکار نانو موجب تثبیت طولانی‌تر لایه روانکار روی قطعات داخلی موتور می‌شود. همچنین مصرف سوخت به دلیل تسهیل در حرکت قطعات داخلی موتور کم می‌شود.»

شرکت آرین پترو ایده در هر حال حاضر با تولید انواع روانکارهای خودرویی، صنعتی و همچنین انواع گریس پمپ و ابزارهای خطوط لوله در بازار حضور فعالی دارد.