با مهندسی نانومواد درخشان، جعل اسناد و مدارک سخت‌تر می‌شود

با مهندسی نانومواد درخشان، جعل اسناد و مدارک سخت‌تر می‌شود

محققان نانوماده بسیار جالب توجهی را مهندسی کردند که می‌تواند در فقدان نور فرابنفش هم درخشان باشد. این الگو ضدجعل را می‌توان به گونه‌ای طراحی کرد که بخش‌هایی از آن در زمان‌های مشخصی ناپدید شده و باقی الگو درخشان بماند.

هر ساله فناوری‌های ضدجعل بهبود پیدا می‌کنند و در کنار آن جعل‌کنندگان نیز به توسعه روش‌های خود می‌پردازند. به تازگی یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه وسترن از فناوری‌نانو برای ارائه یک روش ضدجعل پیچیده استفاده کردند که امیدهای زیادی برای مقابله با جعل ایجاد کرده است. در فناوری آنها از موادی با خاصیتی به نام لومینسانس مداوم (PERSL) استفاده می‌شود. نتایج این کار در نشریه ACS Applied Nano Pathers منتشر شده است.

مواد درخشان که در حال حاضر برای ضد جعل استفاده می‌شوند در هنگام قرار گرفتن در معرض نور UV قابل مشاهده هستند، اما هنگام برداشتن منبع نور، درخشش از بین می‌رود. اما این مواد جدید که با استفاده از منبع نور کانادا (CLS) در دانشگاه ساسکاچوان (USASK) توسعه یافته به دلیل برخورداری از  نانوذرات فسفر معدنی، حتی با خاموش شدن نور فرابنفش نیز تابش خود را در طول موج مرئی ادامه می‌دهد و با چشم قابل روئیت است. آن‌ها همچنین سایه‌ای به رنگ قرمز را روی سطح محصول ایجاد می‌کنند که به سادگی قابل جعل نیست. همچنین می‌توان الگوی ایجاد شده را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که در یک ترتیب زمانی مشخص بخش‌هایی از آن خاموش شود و بخش‌های همچنان به تابش ادامه دهند.

محققان با استفاده از مواد افزودنی از جنس اکسید منیزیم ژرمانیوم این فناوری را ایجاد کردند. دکتر لیجیا لیو، استاد گروه شیمی دانشگاه وسترن می‌گوید: «ما می‌توانیم این مواد را به گونه‌ای در داخل الگو قرار دهیم که یک الگوی پیچیده ایجاد شود. بخش‌های مختلف این الگو به درخشش برای مدت زمان‌های مختلف ادامه می‌دهد. این روش بسیار امن بوده و جعل را دشوار می‌کند.»

در حالی که مواد درخشنده مداوم با اندازه میکرومتر در حال حاضر در دسترس هستند، لیو و همکارانش نسخه نانویی را تهیه کرده‌اند که می‌تواند برای چاپ الگوهای بسیار دقیق استفاده شود. ذراتی که آن‌ها ایجاد کرده اند درخشش بیشتر و طولانی‌تری از مواد موجود دارند.